Idiotförklarande av svenska folket

Så var Melodifestivalen slut för i år. Den här gången lämnades jag med en ganska stark känsla av irritation men det var inte på grund av att Loreen vann. Förutom det knasiga scenframträdandet var låten faktiskt helt okej och jag kan tänka mig att det kan gå bra i Eurovision. Dessutom är jag väldigt glad över att Ranelid inte vann (till min lycka kom han sist!). Fast det hade varit intressant att se hur de hade löst det lilla problemet med att vi skulle ha kunnat komma att bli diskade om vi hade skickat iväg hans låt. Men det spelar ingen roll. Det var bättre att han inte vann.

Blommor

För att återgå till min känsla av irritation. Om du har sett Melodifestivalen de senaste åren (tror att det är de två senaste), vet du att Christer Björkman har infört en europeisk jury. Anledningen, som han angav när detta infördes, är att det hade gått dåligt för Sverige på senare år och han ville därför ha revansch. Han vill att vi ska vinna för en gång skull och ansåg att den chansen ökar om vi låter en grupp européer säga vad de tycker om våra bidrag. Är detta något att bli irriterad över? Ja faktiskt. På ett sätt talar Herr Björkman om för svenska folket att vi är odugliga på att välja låtar till den europeiska finalen. Han säger indirekt att vår smak inte duger.

Då har han faktiskt glömt bort att svenska folket har skickat iväg låtar till den europeiska finalen och att några av dessa låtar har vunnit. Så vi är kapabla att välja vinnande låtar. Vi behöver inte någon europeisk jury. Är det inte meningen att den låt som vinner svenska Melodifestivalen ska spegla vad svenska folket tycker? Hur mycket speglas detta om utomstående (det vill säga folk som inte bor i Sverige) påverkar resultatet? Det kan man fundera på. Fast som tur är vann den låt i år som svenska folket tyckte mest om.


Dagens citat:

"Det värsta med dåliga svenska TV-program är att de går ut över halva svenska folket."
(Okänd)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Hanan:

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till Ranelid :/ Själva koceptet med prat i låten kan vara bra, men texten borde då vara riktigt bra. Man förväntar sig bättre texter av en författare! Dessutom var framförandet såååå dåligt.