Allra hemskaste syster (Lina Forss)

Kurt Leander äger ett klädföretag som finns runt om i världen. När han får cancer börjar han förbereda inför sin bortgång och ett steg är att samla sina döttrar och meddela att den som älskar honom mest (och visar det) ska få ta hans plats vid makten. En maktkamp mellan systrarna startas. En kamp som får dem att visa sina hemska sidor.

"Allra hemskaste syster" är inspirerad av Shakespeares "Kung Lear" och är den första i en serie av tre romaner, där samtliga är baserade på kända Shakespearedramer. De andra två böckerna i serien kommer bygga på "Othello" och "Hamlet".


Boken var rolig och faktiskt mer spännande än vad jag hade anat. Inte i stil med deckarspänning, men tillräckligt för att få mig att vilja läsa till slutet. Vid ett tillfälle beskriver Lina Forss en man som jobbar i säkerhetskontrollen på Bryssels flygplats och den beskrivningen av honom (vad han säger och hur han säger det) är på pricken likt en man som faktiskt jobbade där i säkerhetsspärren när min gymnasieklass var i Bryssel i trean. Det var en rolig igenkänning. Dock var jag inte så värst förtjust i de övriga karaktärerna i berättelsen. För mig kändes det som att de var på gränsen överdrivna och fick mig att flera gånger fundera om man faktiskt beter sig på det sättet som beskrivs. Boken fick mig att tänka på mitt och min systers eget förhållande till varandra. Fast det var ändå trots allt intressant att läsa om dessa människors olika beteenden och en del skulle mycket väl kunna vara sanna. Men oftast kändes det som sagt på gränsen till överdrift. Intressant var även att läsa om de olika relationerna. Kanske var det för att jag delvis kunde känna igen mig i falskheten som kan finnas i familjer.

Utöver att det fanns en och annan mening med konstig ordföljd och att det kryllade av irriterande satsradningar, tyckte jag att boken var helt okej. Jag önskar bara att Cornelia slutade vara så otrygg i sig själv - en otrygghet som ledde till att hon hela tiden valde fel killar att vara tillsammans med. Killar som hunsade henne. Ingen är värd sådant. Men det gäller att våga säga ifrån och stå på sig.


Dagens citat:

"En vacker kvinna är en kvinna som du lägger märke till. En charmerande kvinna är en kvinna som lägger märke till dig."
(Adlai Stevenson)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie