Bokhyllerunda - K

Arkeologen Louise Cantor åker från en utgrävning i Grekland till Stockholm för att träffa sin son Henrik. När hon finner honom död i hans lägenhet vägrar hon tro att det rör sig om självmord trots att allt tyder på det. Louise Cantor beslutar sig för att bevisa att Henrik har blivit mördad och följer därför hans spår under hans sista tid i livet.


Boken som får representera bokstaven K i bokhyllan är Henning Mankells "Kennedys hjärna". Det är flera år sedan som jag läste boken (omkring 2005 om jag inte tar miste, för jag fick den när den var rätt ny) och minns därför inte riktigt handlingen. Det jag däremot minns är att jag kände besvikelse när jag var klar. Jag hade hoppats på att boken skulle vara bättre än den var, med tanke på att det var Henning Mankell som skrivit den. Det var kanske här någonstans (efter att ha läst "Kennedys hjärna") som Mankells böcker tappade den magi som jag tyckte att de tidigare haft. Kanske är det på tiden att ge Henning Mankell och hans böcker en ny chans?


Dagens citat:

"Stora män känner sig aldrig stora. Små män känner sig aldrig små."
(Kinesiskt ordspråk)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie