Bytt är bytt

Då har jag köpt en ny telefon (för cirka två veckor sedan) och nej, det är ingen tafs-telefon. Det blev en ny "slide", det vill säga en sådan som man måste skjuta upp displayen för att komma åt knappsatsen. Fast det var inte särskilt enkelt att finna en sådan dum telefon. Nästan alla som säljs och som inte är Samsung är smarta telefoner. Telefoner som gillar att bli tafsade på. Ja, jag "fick inte lov" för älsklingen att köpa en ny Samsung  och om det inte hade varit för honom skulle jag ha väntat ett tag till med att köpa en ny. Wink



Vad menar jag då med det? Det är nämligen så att det har hänt ett flertal gånger att när älsklingen har försökt ringa mig har han inte kommit fram, och det trots att jag har haft full teckning. Värst var veckan innan jag köpte den nya mobilen, då han försökte nå mig ett flertal gånger samma dag angående en viktig grej. Till slut lyckades han, men då kan man säga att det var försent (men lugn! Det var inget som var på liv och död). Därför "krävde" han att jag skulle köpa en ny telefon. Anledningen till att det inte blev en Samsung är för att vi har upptäckt att dessa telefoner väldigt ofta har det problemet med att folk inte kan nå fram (och den som nu blev utbytt var en av det märket).



Jag är dock inte helt nöjd med den, men det viktigaste är att jag kan ringa och skicka meddelanden samt att andra kan nå mig. I nuläget känner jag inget behov av en massa appar och möjligheten att jämt kunna vara uppkopplad. Jag tror snarare att risken är större att man blir beroende av att när som helst kunna koppla upp sig. Innan och i början när jag hade skaffat mobiltelefon brukade jag inte känna behov av att ha en mobil med mig (i början av mitt mobilanvändande brukade jag faktiskt glömma bort den och kunde flera timmar efter upptäcka att jag hade fått ett sms). Fast nu känner jag mig nästintill naken om jag inte har den med mig. Ganska intressant hur de som kommer på idéer till sådant här faktiskt lyckas rätt bra med att skapa behov som inte finns från början hos folk, för att sedan tillfredsställa det nyuppkomna behovet med sina produkter. Kanske beror det på att vi antingen är dumma som går på det eller att vi blir mer och mer bekväma av oss. Något att fundera på i alla fall.


Dagens citat:

"Den nyttigaste läxa livet lärt mig, är att idioterna många gånger har rätt."
(Winston Churchill)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Cherry:

Jag gillar fotoapparna i min iPhone :) eller sl-appen så jag kan snabbt kolla upp när bussen eller tåget går ^^

#2 - - Bodypalace:

Oja det är verkligen beroendeframkallande. Men ibland när man har tråkigt så kan det vara skönt att bara kunna plocka fram en blogg och läsa när man vill. Man kan säga att för mig är det som en väldigt liten bok hehe ;) Sen finns det självklart många onödiga apppar som det finns de som förenklar vardagen.