På upptäcktsfärd i Köping: Besök i Norsa hagar

Innan vi var och tittade på Norsa båtgravfält, vandrade vi i Norsa hagar. Att vi kom dit berodde på att vi letade efter båtgravfältet. När vi körde förbi båtgravfältet anade vi att det var det, men eftersom det var ganska dåligt skyltat valde vi att köra vidare och se om båtgravfältet fanns längre fram (vi hoppades på att det skulle vara bättre skyltat). Fast jag klagar inte. Jag tyckte att det var trevligt att vandra omkring i naturen i det vackra vårvädret. Dock bör man mellan den 15 mars och 1 oktober endast gå på de markerade stigarna för att inte störa fåglarna. Och vilket fågelliv det finns! Biggrin Jag hade kunnat stå hela dagen och lyssna på deras prat.

Så här ser det ut precis när man ska "gå in" i Norsa hagar.

De hade en skylt där de förklarade att anledningen till att det ser stökigt ut (att träd och annat ligger huller om buller, det vill säga orört), beror på att det är boplatser för djuren. Jag tycker bara att det ser naturligt och mysigt ut.

Våtmark - stället där fåglarna gillar att hänga.

Kohage. Tydligen får man gå omkring här när korna är ute och betar på sommaren. Vad mysigt! Det måste jag absolut göra. *hoppar upp och ned på stolen av förväntan* Fast den här gången fick jag nöja mig med en och annan "koblära" ("kobajs" på svenska) som låg här och där.

Kanske var det inte det smartaste att välja att promenera på gräs när det hade regnat någon eller några dagar innan. Här var det nästan att hoppa på grästuvor som gällde!

Koblära! (Bara för att jag är så snäll ...)

Inget angenämt fynd. Stackars djur.

Elaka nyckelpiga som inte ville vara stilla så fort den såg att jag kom med kameran.

När vi var klara i hagarna gick vi tillbaka, men istället för att gå till bilen svängde vi in på stigen mot utsiktsplatsen.

Vacker dag, inte sant?

"Stugan" där man kan stå och se ut över våtmarken där fåglarna samlas.

Så här ser våtmarken ut från utsiktsplatsen.

Först och främst: Att det inte finns ljud beror på att jag filmade med vår nyare digitalkamera och trots att jag har ställt in att det ska vara ljud med, så vill den inte ta upp något ljud. Anledningen till att jag filmade här var för att dela med mig av fågelljuden som man kunde uppfatta. Synd att ljudet aldrig kom med. Får ta med mig den andra kameran nästa gång.
Sedan: Jag förstår inte hur färgerna kunde bli så konstiga. Men du ser på bilden ovanför hur det såg ut. Hoppas att du trots detta ändå kan få lite känsla för hur det var att stå där.

Så här såg det ut inne i "stugan".

Massor med fåglar!

Jag är svag för vackra blommor. Min favoritfärg är blå. Kan det bli bättre?

Träden var väldigt höga och vackra.

Var bara tvungen att få med denna lilla tussilago på bild. Hela jag är fylld av vårkänslor!

Innan vi körde tillbaka mot båtgravfältet gick vi över vägen och in på en stig som var full av tegel.

Dagens citat:

"Never forget what you are, for surely the world will not."
(Från boken "A game of thrones")