Rosenkakor

Sist jag var i Malmö fick jag receptboken "1 deg, 100 kakor" av min kompis (hon vet verkligen vad jag gillar!). Lite lustigt var att jag samma dag hade stått och tittat på den boken på bokrean (utan att köpa den såklart), fast det visste inte hon. Hur som helst, jag har inte haft tid att baka, men för någon vecka sedan tog jag mig tid och bakade några rosenkakor (som finns på sidan 67 i receptboken).


Min nya kompis. Jag har tänkt att vi ska bli goda vänner i sommar.


Resultatet blev jag faktiskt rätt nöjd med och tänker garanterat baka dem fler gånger (förlåt älskling ^^). Precis som det låter på namnet ska man ha i rosenvatten i både kakor och glasyr, men det är inte blomstervattnet från rosorna på köksbordet som ska användas (vilket jag trodde till en början när jag fick höra talas om rosenvatten för omkring ett par år sedan). Rosenvatten finner man oftast i affärernas avdelning för utländsk mat. Jag gillar smaken som detta vatten ger. Dessvärre tycks jag vara rätt ensam om det här hemma. Wink



Så ser min flaska med rosenvatten ut. Inköpt från Willys.



Till en början hade jag problem med att få till glasyren ordentligt på kakorna, men sedan kom jag på hur man bäst brer på den. Man brer på glasyren på kakorna med en sked och brer i cirkulerande rörelser. Dock får man se till att inte trycka eftersom det inte ger något bra resultat. Det fungerade i alla fall för mig och glasyren blev slät och fin.



Tidsangivelserna för gräddningen var något som jag blev missnöjd med. I receptet står att man ska grädda i 10 till 12 minuter, men omkring 9 minuter räckte gott och väl för mig (eller, ja, för mina kakor för det var ju inte jag som gräddades ...). Eftersom gräddningstid kan variera från ugn till ugn, kan det vara bra att tänka på detta (att tiden som står i receptet eventuellt inte stämmer).



Dagens citat:

"Ett gott omdöme beror på erfarenhet, och erfarenheten den får man på grund av dåligt omdöme."
(B Le Patner)


Ha det så bra!
Rosiga kramar
Jessie
#1 - - Hanan:

Haha jag trodde du var ugnen och gräddade ;) Blev lite besviken faktiiiiskt =)



Jag gillar inte heller rosenvatten. Tycker att den ger konstig smak. Så hälsa Thomas att han inte är ensam om det ;)