Valborgsfirande i Köping

"Sederna kring Valborg är dels inhemska, dels av tyskt ursprung. Valborgsmässoeldarna tändes ursprungligen för att jaga bort både rovdjur och övernaturliga varelser innan djuren den 1 maj släpptes ut på bete för första gången under våren. Omkring eldarna fördes oväsen – man sköt, slog på trummor, skramlade med grytlock och skrek.
 
I Tyskland trodde man att häxorna hade häxsabbat på valborgsmässoafton och därför tände man bål i det fria för att hålla dem på avstånd. Valborgsmässoeldarna koncentrerades till Uppland och angränsande landskap dit de troligtvis införts av tyskar. Först på 1800-talet spred sig seden över landet. I västsverige är i stället påskeldar alltjämt vanliga."

(Texten är hämtad från Nordiska museet)

 
När jag var liten brukade jag fira valborgsmässoafton med min familj genom att gå ut till de stora kullarna som finns bakom hyreshuset där mina föräldrar bor, och lyssna till kören och se när brasan tändes. Det mest spännande var så klart brasan. Dock slutade de till slut anordna majbrasa där ute eftersom barn och ungdomar tände eld på "riset" innan det var dags att fira Valborg (kommunen fraktade nämligen dit det någon dag eller några timmar innan valborgsfirandet). Den dag då brasan slutade anordnas där, slutade jag vara intresserad av att se någon majbrasa. Ända tills jag flyttade upp till älsklingen.

I år deltog vi i Köpings valborgsfirande, som startade på Stora torget (egentligen vid Västeråstullen, om man valde att följa med musikföreningen Lyran). På Stora torget inväntade vi 130-åringen Musikföreningen Lyran, som kom marscherande.
 

Kören.


Imponerande Lyran.
 
Därefter blev det prat och sång tills det blev dags att marschera bort till Kristinelundsfältet (även kallad "Krillan"). I täten gick Lyran, som inte väjde för någon eller något. Bilarna fick antingen svänga in på någon sidoväg eller liknande, eller köra åt sidan och stanna (vilket en del bilar gjorde). Det var en rätt kul upplevelse och när vi gick där bakom Lyran tillsammans med allt folk, vandrade tankarna till studenten när vi gick från skolan till Drottningtorget.


Jag vet att det är dålig kvalitet, men jag använde mig av vår äldre digitalkamera och ingen videokamera. Dessutom är det svårt att hålla kameran stilla när man marscherar. Jag hoppas att du i alla fall får en känsla av hur det var. Det här är mot slutet av vår marsch.
 
 
Väl frammevid Kristinelundsfältet tändes brasan och Arbogabandet "Apa bra" underhöll. Det fanns några stånd (bland annat Scouterna) där man kunde köpa något att äta och dricka.



Arbogabandet "Apa bra".
 


Efter flera försök att få ett hyfsat videoklipp på brasan gick jag och älsklingen hem i skymningen.


Fast det var ljusare än vad kameran påstår. Mysigt var det i alla fall.

Jag uppskattar verkligen att Köpings kommun engagerar sig på det här sättet. Känns som om jag och älsklingen har en del att göra den närmaste tiden. Kul! Smile


Dagens citat:

"Det största misstag vi gör i livet är att leva i konstant rädsla för att vi kommer att göra ett."
(John C Maxwell)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie