Nämndsekreterarkonferens - del 1

Den 8 och 9 november anordnade Domstolsverket den årliga nämndsekreterar-konferensen för Sveriges hyresnämnders nämndsekreterare. Eftersom jag bara har jobbat sedan juni, och de brukar hålla konferensen ungefär så här års blev det min första men förhoppningsvis inte min sista. :-) Jag kommer i det här inlägget bara gå igenom första dagen i korthet, för att fördjupa mig i vissa av programpunkterna i andra inlägg och även i korthet ta upp vad som hände under andra dagen. Annars skulle det här inlägget bli evightslångt. Ska även påpeka att jag inte fick några bilder från "föreläsningarna" och jag försökte ta bilder inne på hotellet med vår digitalkamera (systemkameran fick ligga hemma), men nästan inga bilder blev särskilt bra. :-(
 
I år höll nämndsekreterarna till på Clarion Hotel i Stockholm och det hela inleddes med en trevlig lunchbuffé på hotellet. Fast först jobbade vi på Stockholmsnämnden fram till elva. Sedan kunde vi ta oss bort till Clarion. Maten som serverades var väldigt god och sällskapet mycket trevligt. I och för sig höll jag mig till mina kolleger i början, men det blev lite småprat med en och annan från de andra nämnderna också. Därefter fick vi en kort inledning i ett av konferensrummen innan den förste talaren fick ta plats - Stig Alexandersson som är ledamot i Bostadsrättsnämnden. Fram tills i torsdags hade jag faktiskt ingen aning om att det fanns en sådan nämnd. Men hans framträdande var både roligt och intressant! :-)
 
Hotellets foajé.
 
Sveriges Domstolars ärendehanteringsprogram heter Vera och när Alexandersson var klar med sitt skulle vi ha grupparbete om (och erfarenhetsutbyte av) hur Vera används på de olika nämnderna. Våra två It-ansvariga på vår nämnd hade förberett grupparbetet med olika frågor som grupperna (som bestod av ungefär en från varje nämnd) skulle prata om. Även det var väldigt intressant och väckte en del tankar hos mig som jag visserligen har funderat på sedan jag började på hyresnämnden, men som jag nu faktiskt ska försöka få de andra på jobbet att gå med på. Mer om det i ett annat inlägg. Hur som helst var detta "Vera-pass" lite för kort, trots att de hade avsatt tre timmar till det och jag tror att samtliga nämndsekreterare var överens om att vi gärna har fler och längre pass av det här slaget.
 
Torsdagen skulle avslutas med en middag klockan 18, men en halvtimme innan var det planerat att vi skulle ha ett litet mingel där det serverades en drink (vitt vin av något slag). Jag själv drack alkoholfritt, men nu i efterhand inser jag att jag borde ha avstått. Under middagen började jag känna mig ganska dålig och det tror jag har samband med min alkoholfria drink. Middagen var väldigt god och bestod av skagenröra på grovbröd (förrätt) och kyckling av något slag med potatiskaka samt tillbehör (huvudrätt). Någon efterrätt blev det inte, men vi var nöjda ändå. Jag var det i alla fall. Maten var ju väldigt god!
 
 
Först var det planerat att jag skulle åka hem till Köping för att se till så att odjuren här hemma hade mat och se till så att lådorna tömdes, men eftersom älsklingen kom hem en dag tidigare (det vill säga på torsdagen), fixade chefsadministratören på jobbet ett rum åt mig på hotellet så här i sista minuten så att jag skulle slippa fara fram och tillbaka. Därför kunde jag i lugn och ro njuta av kvällen och nämndsekreterar-kollegornas sällskap. Några av oss från Stockholmsnämnden plus Linköpingsnämnden satt tillsammans i hotellbaren och pratade och skojade - vi hade det väldigt trevligt. Efter ett tag föreslog en av mina kollegor att vi kunde dra vidare ut i Stockholmsnatten och dess nattliv så att Linköpingsborna fick uppleva det. En av de yngre från Linköpingsnämnden var intresserade av förslaget, men innan vi drog ut skyndade jag och en kollega upp till våra rum för att hämta och lämna saker. Jag ville ogärna släpa med mig min väska. Fast när jag kom tillbaka ned till baren visade det sig att Linköpingssekreteraren hade ångrat sig, så det blev bara jag och fyra kollegor som gav oss ut i Stockholms nattliv. Vår destination blev en gaybar som ligger precis vid Gamla stans tunnelbanestation (dock minns jag inte vid vilken uppgång). Där satt vi i några timmar och hade det trevligt. Jag blev mest fascinerad över att de visade Disneys "Skönheten och Odjuret" på ena väggen. När klockan hade passerat kvart över elva drog jag och två kollegor oss tillbaka. Jag och ena kollegan (som också sov över på hotellet) anlände runt halv tolv om jag inte tar fel. Vi bestämde oss för att äta frukost nere i restaurangen dagen därpå och bestämde därför tid med varandra då vi skulle träffas.
 
Tanken var sedan att jag skulle försöka somna, men det är inte det lättaste när man ska sova i ett främmande rum. Efter att ha öppnat och stängt hotellrumsdörren ungefär femtioelva gånger i hopp om att försäkra mig om att dörren var låst, gav jag upp. Clarion använder den där moderna typen av nycklar, nämligen kort. Så dörren går att öppna på insidan medan man måste ha kort för att kunna komma in. Jag var dock lite nojig och ville verkligen försäkra mig om att dörren faktiskt var låst, men det är rätt svårt när man inte har någon på utsidan som kan bekräfta det där. Som sagt gav jag upp efter en lång stund och gjorde mig i ordning för att sova i det fina rummet. Bortsett från att jag har svårt att somna i främmande rum, var det också svårt att somna då jag dels inte helt litade på att dörren var låst, dels för att jag hela tiden hörde ljud ute i korridoren. Men till sist lyckades jag i alla fall somna.


Dagens citat:

"Are you crazy? You don't just sneak up on people in a graveyard. You make noise when you walk. You stomp or... yodel."
(Sarah Michelle Gellar)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie