Parlez-vous français?

När det var hyfsat lugnt på jobbet i några dagar gick jag igenom lite äldre ärenden som "väntar" i turordningskön på att bli utsatta till sammanträden. Så länge det inte är så kallade förtursärenden sätts ärendena ut efter hand i vanligtvis nummerordning. På grund av den höga arbetsbelastningen på jobbet är vår handläggningstid rätt lång och för närvarande kan det dröja nästan ett år innan man kan få en sammanträdestid. Ändå har vi (i min grupp) sammanträden varje dag utom fredagar. Sammanträdena är uppdelade på två hyresråd, där varje hyresråd sitter antingen från kl. 9.00 till 12.00 eller från kl. 13.00 till 16.00 (fast många gånger blir det till 17.00 eller senare). Fullt upp med andra ord.
  
I ett av dessa gamla ärenden var ena parten fransk medborgare och eftersom han tidigare i ärendet hade begärt att vi skulle kommunicera med honom på engelska, bestämde jag mig för att ringa honom och fråga om han ville ha tolk (om så, i så fall på vilket språk) till sammanträdet. När jag ringde honom första gången svarade han på franska, men jag hann knappt presentera mig (dock på engelska) förrän det bröts. Efter att samtalet brutits en andra gång gav jag upp och tänkte försöka igen en annan dag.
 
 
Eftersom gruppjuristen (precis som jag) tidigare studerat franska, skojade jag med henne lite senare på eftermiddagen och frågade om hon ville ringa ett franskt samtal. Hon nappade direkt, fast hon berättade sen att det hade slutat med att de pratat engelska eftersom det visade sig att han var en hejare på engelska. Hur som helst, efter detta kände jag en viss längtan efter att studera franska igen och att lära mig att behärska det franska språket bättre än när jag läste det i skolan.
 
Jag tycker att franska är ett otroligt vackert språk och oerhört behagligt att lyssna på. Har bestämt mig för att försöka friska upp mina franskkunskaper igen så fort tillfälle ges.    :-) Finns det något språk som du gärna skulle vilja kunna (bättre)? I så fall, vilket?


Dagens citat:

"Om du vill veta vad politik är, läs historia!"
(Kinesiskt ordspråk)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Hanan:

Italienska ^^