Älskade krig (Johanne Hildebrandt)

När välkända tv-programledaren Sara Rydbergs kärleksaffär med en minister avslöjas rasar hennes värld samman. Hon ser en räddning när pappan till hennes ungdomskärlek ber henne att åka till krigsdrabbade Irak och leta reda på hans son. Problemet är bara att sonen - hennes ungdomskärlek - är en man som hon hatar. Hennes hämndlystna jakt på upprättelse visar sig få större konsekvenser än hon först kunnat ana.
 
Johanne Hildebrandt är en prisbelönt krigsreporter som rapporterat både från Irak och Bosnien. Det märks i hennes beskrivningar i "Älskade krig" att hon vet vad hon talar om. Berättelsen känns trovärdig och äkta, vilket gör den än mer intressant. För mig blir den extra intressant därför att jag av personliga skäl vill försöka förstå. Förstå hur det är att leva i ett krigsdrabbat land som Irak. Precis som Hildebrandt flera gånger poängterar, har vi i Sverige varit förskonade från krig på omkring tvåhundra år. Jag vet inte hur det är att behöva frukta för sitt liv. Eller vilken fruktansvärd upplevelse det är att ett annat land invaderar ens eget och med det vänder upp och ned på hela ens tillvaro. I jämförelse med det, ter sig mitt eget liv och mina egna problem som ganska betydelselösa.
 
 
Jag uppskattade verkligen att Hildebrandt inte tog någons parti. Inte som jag upplevde det i alla fall. Jag menar, om det hade varit en Hollywood-film skulle USA i vanlig ordning glorifierats. Det gjorde inte Hildebrandt. Även om hon inte nystar mycket i det, lyckas hon i alla fall beröra problemet med rätt och fel. USA är ingen ängel eller något helgon, men hur hade det varit om USA inte hade gått in i Irak? Vilka andra (bättre) möjligheter fanns?
 
Mot slutet berördes jag verkligen av boken och en och annan tår lockades fram. Om du är ute efter en bok med ett lyckligt slut, är det här definitivt fel bok för dig - och jag älskar det! Fast samtidigt som jag gillar att det inte var något riktigt lyckligt slut, ville en del av mig ha en annan upplösning. Jag hoppas i alla fall att hon fortsätter på det här sättet.


Dagens citat:

"Hur mycket än korpen tvättar sig, blir den aldrig vit."
(Spanskt ordspråk)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie