Dumhet är inte mod eller tuffhet

Mod: Förmåga att handla utan fruktan för följder (vanl. för ett gott syfte och med insikt om riskerna; såväl om fysisk som psykisk oräddhet)
 
Det finns en mängd olika program med "programledare" som i olika situationer och av olika anledningar utmanar ödet. På Animal Planet finns ett sådant program, men jag vet inte vad det heter. Det jag vet är att äventyraren uppförde sig väldigt dumt i avsnittet där han letade efter farliga ormar i Afrika. Hela tiden satt jag och faktiskt hoppades på att han skulle bli biten. Jag menar, man ska inte hålla på att provocera djur - oavsett vad det är för djur. Till slut blev han biten, och överlevde. Men tror du att han slutade provocera ormarna? Naturligtvis inte ... Efter att han fått läkarvård fortsatte han som om inget hade hänt.
 
En orm i Åkers Bergslag som ringlade över vägen när jag och älsklingen kom cyklande för ungefär ett och ett halvt år sedan.

Jag menar att det finns andra sätt än detta för att åstadkomma ett intressant program. Visst förstår jag till viss del hur han tänkte - han ville bland annat visa hur ormarna anföll och sprutade gift. Men dels är det elakt mot djuren att utan någon rimlig anledning provocera dem, dels är det dumt att riskera sitt liv av den anledningen. När jag ser sådana program blir jag inte imponerad. Jag blir irriterad.
 
Dock är det en annan sak med överlevarprogram, exempelvis Bear Grylls Extrem överlevnad som brukade visas på Discovery Channel. Visserligen riskerar han sitt liv, men av helt andra orsaker än att för skoj skull provocera djur. Män som Bear Grylls förtjänar min respekt.
 
Det jag vill ha sagt är att bara för att man leker med faran innebär det inte att man är modig eller tuff. I mina ögon är det bara dumt. Jag tycker att det är modigare att orka ta sig igenom vardagen, för den kan vara tillräckligt jobbig eller farlig. Så det så.


Dagens citat:

"There are a lot scarier things than you. And I'm one of them."
(Sarah Michelle Gellar)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie