Dumlerulltårta

Efter att ha testat center- och dumlekladdkaka, har jag fått smak på att ha i center och dumle i annat som jag bakar. Nu senast blev det dumlerulltårta.
 
Jag gjorde en vanlig rulltårta, fast med ändringen att jag bytte ut strösockret mot farinsocker. Någonstans har jag läst att man kan göra det och eftersom det bara var jag som skulle smaka ville jag experimentera och se om det verkligen stämde. Den blev gulbrun (till skillnad mot vanlig med strösocker i, för den blir vit) och jäste inte upp lika bra. Men smaken var det inget fel på!
 
Mitt misstag: lät inte rulltårtan stå i kylen tillräckligt länge. Därför ser det så kletigt ut. Plus att jag inte är en bra fotograf.
 
Som fyllning valde jag chokladsmörkräm och lade till tjugo smälta dumlekolor. När rulltårtan hade svalnat och blivit kall, bredde jag på dumlesmörkrämen och rullade ihop rulltårtan. Därefter fick den stå en rätt lång stund i kylen.
 
Något som kan vara bra att tänka på är att den smälta dumlemängden gör smörkrämen rätt kletig, så det kan vara bra att låta dumlerulltårtan stå kall innan servering och inte låta den stå framme för länge i rumstemperatur.
 
Och smaken? Den var god, så den här rulltårtan tänker jag göra fler gånger.


Dagens citat:

"I'm a slave to every word that you said."
(Michael Bolton - "Gina")


Ha det så bra!
Kramar
Jessie