Hjälpa eller stjälpa minnet?

I Domstolsverkets ärendehanteringsprogram använder vi bevakningsfunktionen flitigt. För varje åtgärd som man företar sig kan man välja att bevaka åtgärden. Sedan kan man dag för dag se vilka bevakningar som finns för den dagen. Otroligt smidigt, för det innebär att man slipper försöka komma ihåg varje sak och på jobbet skulle det vara fullkomligt omöjligt med tanke på hur många ärenden som vi handlägger.

Hemma har jag börjat med något liknande. Jag använder kalendern i min mobil genom att dag för dag lägga in påminnelser. Har märkt att jag på senare tid glömmer mer och mer och att då bli påmind om saker och ting är väldigt bra.

Samtidigt har jag börjat fundera på om sådant här verkligen är nyttigt. Jag menar, nu när jag vet att telefonen kommer påminna mig behöver jag inte anstränga min hjärna för att komma ihåg olika saker. På det sättet bör rimligtvis minnesfunktionen bli förslappad eller liknande. Den används ju mindre och mindre.
 

Borde kanske försöka träna upp mitt minne genom att använda mobilens påminnelsefunktion mindre och min egen hjärna mer. Istället för att lägga in varje liten grej, borde endast de allra viktigaste sakerna omfattas av mobilens påminnelsefunktion. Å andra sidan blir jag väldigt irriterad på mig själv varje gång jag glömmer att göra grejer som jag har bestämt mig att göra. Fast då kan jag i och för sig se det som en morot att verkligen försöka förbättra mitt minne. Det bör väl gå? Jag minns att vi hade en övning på gymnasiet under en naturkunskapslektion där man skulle vara två och två. Till sitt förfogande hade man en lista med ord i olika kategorier. Dessa ord skulle man räkna upp genom att börja med ett ord och sedan utöka det med ytterligare ett ord etc. Orden skulle dock sägas i ordning och jag har för mig att man skulle göra den här uppräkningen varannan gång. Med andra ord: om jag exempelvis började med att säga ”fisk”, skulle du fortsätta genom att säga ”fisk och fågel”. Sedan skulle jag fortsätta genom att säga ”fisk, fågel och gris”. Förstår du hur jag menar? Borde inte en sådan övning vara bra för att träna upp sitt minne?


Dagens citat:

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder."
(Okänd)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie