Diskretion – vad är det?

Man kan inte älska alla människor. Det vore omöjligt. Det finns en del personer i mitt liv som jag tycker mindre om än andra, och tvärtom. Sådant är livet helt enkelt. Det finns olika sätt att hantera detta på, och det finns en person på mitt jobb som har sitt eget lilla sätt.

Jag föredrar att man kommer fram och pratar med personen som man tycker gör fel etc. för att på något sätt kunna reda ut det. Personen som gör ”fel” kanske inte är medveten om det. Då är det bättre att reda ut saker. Ett annat sätt som kan vara lite mer diplomatisk om det visar sig att det är omöjligt att prata med personen, är att man helt enkelt håller masken och ser till att få utlopp för sina negativa tankar och känslor där personen i fråga inte hör. Det är förvisso inte det bästa sättet, men det är ett alternativ. För som jag skrev nyss så kanske man inte kan prata med personen. Personen i fråga kanske inte lyssnar på det man säger eller så blir det världens liv och risken för att ett tredje världskrig bryter ut är stor.
 

En person på mitt jobb (som vi kan döpa till M) väljer att inte prata med personen som M tycker gör fel etc. Inför personen i fråga håller M masken, men så fort tillfälle ges väljer M att antingen viska med någon precis i närheten av personen i fråga (viska så att personen hör att de viskar och eventuellt hör att det kan vara personen i fråga det rör sig om) eller så säger M högt och tydligt i närheten av personen i fråga vad M tycker och tänker. Men att istället gå till personen och säga det rakt ut kommer inte på fråga.

Jag förstår mig inte riktigt på hur dessa människor tänker. Jag kan förstå att man kanske inte känner sig bekväm med att prata direkt med personen, men det är inte schysst att hålla på så som M gör. Då är det bättre att vara helt tyst. Allra bäst är det om man kan ta tjuren vid hornen på en gång, men som sagt kan det finnas situationer då detta inte är möjligt. Men då ska man också vara tyst. Då ska man inte hålla på att prata med andra så att personen hör. Då kan man lika gärna prata direkt med personen. Tycker i alla fall jag.


Dagens citat:

"Your voice it chased away all the sanity in me."
(Evanescence - "My immortal")


Ha det så bra!
Kramar
Jessie