Hämnden är ljuv

Så fort det fattas handlingar i ett ärende, anmodar (uppmanar) vi sökanden (den som skickat in ansökan) att komplettera med de handlingar som saknas. Något som man alltid kan tänka på om man skickar in en ansökan till hyresnämnden är att alltid bifoga en kopia på sitt hyresavtal. Sedan varierar det vilka andra handlingar som ska vara med beroende på vilken typ av ärende det är.
 
I mars (innan jag blev anställd med andra ord) kom det in ett lokalmedlingsärende där sökanden (som är ett företag) ville ha hjälp med medling i ett hyresförhandlingsärende. Eftersom nämnden inte fick mer information antog mina kollegor att det som vanligt handlade om att sökanden hade blivit uppsagd. I den här sortens ärendet ska det, förutom ansökan, bifogas en kopia av hyresavtalet och kopia av uppsägningshandlingen. Fast sökanden hade bara skickat in ansökan. Därför anmodade min f d kollega (han slutade i slutet av augusti) sökanden att komplettera sin ansökan. Ingen komplettering inkom och trots mååånga påminnelser hade ansökan i augusti inte hittat hem till hyresnämnden. I juli ringde jag till sökanden flera gånger och till slut pratade jag in ett meddelande på dennes telefonsvarare att omgående komplettera ärendet. I augusti ringde jag åter igen och fick den här gången tag på sökanden, som lovade att inkomma med kompletteringen inom en vecka. Blir du förvånad om jag talar om att det där löftet bara var tomt prat?
 


 
Här fick jag nog och stövlade därför in till min kollega som anmodat personen från början och frågade om vi inte kunde skicka ut en ny anmodan, fast med ett äventyr (att ärendet kan komma att avskrivas eller avgöras även om kompletteringen inte inkommer)? Det trodde inte han att vi kunde göra eftersom det var ett medlingsärende, men uppmanade mig att prata med hyresrådet (typ domare, fast på hyresnämnd) på vår rotel (jag och den här kollegan tillhörde samma rotel). Sagt och gjort, jag skrev en lapp till hyresrådet. Och vet du vad? Jag fick rätt!
 
Både jag och min kollega lyste upp när vi läste hyresrådets svar. Djävlas du med oss, djävlas vi tillbaka! Enda hållhaken var att sökanden var tvungen att bekräfta mottagandet av det där föreläggandet som jag skickade ut genom att skicka in delgivningskvittot. Fast å andra sidan hade vi alltid möjligheten att skicka en stämningsman som skulle delge sökanden föreläggandet. Så på ett eller annat sätt skulle vi få som vi ville - antingen en komplettering eller avskrivning av ärendet.
 


 
Nu blev det inte så. En annan på sökandens företag bekräftade mottagandet av handlingarna och skickade in hyresavtalet, men sade att det inte fanns någon uppsägningshandling. När jag i slutet av förra veckan pratade med sökanden (han som hela tiden ljugit för mig och min kollega), lovade han att inkomma med uppgift om vad de ville ha medlingshjälp med inom en vecka. Med andra ord kommer jag få gå in till hyresrådet den här veckan och fråga vad vi ska göra, för den där uppgiften vi vill ha kommer vi inte få se skymten av. Undrar om vi kan skriva av ärendet med tanke på att de skickade in endast hyreskontraktet och inte någon uppsägningshandling. För visst borde väl den där uppgiften om vad de vill ha medlingshjälp med kunna jämställas med uppsägningshandling ..? Vi får se.
 
Men tro aldrig att det går att överlista hyresnämnden! På ett eller annat sätt biter vi tillbaka. ;-)


Dagens citat:

"I've got the power!"
(Snap - "The Power")


Ha det så bra!
Hämnande kramar
Jessie
#1 - - Hanan:

Herregud så krångligt. Kan de inte bara skicka de jävla handlingarna. Jag är på er sida ;)