Shakespeares hemlighet (Jennifer Lee Carrell)

Shakespeareforskaren Kate Stanley får oväntat besök av sin gamla lärare Rosalind Howard strax innan premiären av London Globe Theatre's uppsättning av Hamlet - som Kate regisserar. Rosalind har en hemlighet och behöver Kates hjälp. Snart inser Kate vilken sensationell upptäckt Rosalind har gjort, för det finns andra som också vill åt denna hemlighet. Så mycket att de är villiga att mörda. Fast inte vilka mord som helst - det är morden i Shakespeares dramer som blir verkliga. Och vem kan Kate egentligen lita på?
 
Om man är intresserad av William Shakespeare eller om man gillar berättelser som "Da Vinci-koden" eller "Den siste tempelriddaren", är det här definitivt en bok värd att läsas. I "Shakespeares hemlighet" behandlar Jennifer Lee Carrell gåtan Shakespeare. Trots att "han" är vida berömd vet vi väldigt lite om "honom". Jag var inte ens medveten om att det fanns olika sidor med teorier om vem Shakespeare var. Men efter den här boken blev jag lockad till att själv börja utforska den här gåtan och lära mig mer. Förkovra mig.
 


 
Boken var även intressant därför att Lee Carrell på ett hyfsat lättbegripligt och spännande sätt lägger fram dessa teorier. Fast emellanåt blev jag förvirrad och det var främst i de kapitel som Lee Carrell döpt till "mellanspel". Men det berodde nog mest på mitt eget intellekt. Något annat som jag gillade med boken var hur Lee Carrell byggde upp spänningen. Det fanns flera vändningar, så till slut visste man inte riktigt vad man skulle tro. Berättelsen blev glädjande nog oväntad. Ett tar var den så spännande att jag knappt kunde lägga den ifrån mig. Inte ens när jag skulle gå hem från tåget.
 
Fast min favoritdel var nog ändå de nio sista raderna, som var humoristiskt formulerade. :-) Dessvärre kan jag inte återge dem här eftersom det vara skulle förstöra läsupplevelsen, men om du är intresserad är det bara att läsa boken. ;-) Som dessutom har en sådan vacker rygg!


Dagens citat:

"I've got nowhere left to hide. It looks like love has finally found me."
(Foreigner - "I want to know what love is")


Ha det så bra!
Kramar
Jessie