Äras den som äras bör

Innan jag börjar strö ris och ros omkring mig ska jag ge dig lite bakgrundsinformation. I fredags när jag och älsklingen satt på Öresundståget från Halmstad till Göteborg blev vi stående utanför Göteborg en bra stund på grund av växelfel. Vi blev ungefär trettio till fyrtio minuter försenade. Det innebar att vi missade vårt tåg till Köping. På grund av lång väntan på hjälp i Göteborg missade vi också sista anslutningen till Köping. Det slutade med att vi fick boka om våra biljetter med Västerås som slutstation. Nu är det dags för ris och ros.
 
Ris:
  • Den kvinnliga tågvärden på Öresundståget 20176 den 19 april. Trots din vetskap om att stor del av resenärerna hade anslutningar som de behövde hinna med, gjorde du inget för att underlätta för resenärerna. Du gav ingen information ifall respektive tåg väntade/var försenade eller vilka andra anslutningar som man skulle ta. Du visade dig inte heller i vagnarna så att man hade möjlighet att fråga dig. Istället gömde du dig och höll tyst, med undantag från de få gånger då du upplyste oss om att vi fortfarande stod stilla (för det kunde vi inte själva lägga märke till) och att du inte visste när vi kunde komma iväg. Du lämnade resenärerna vind för våg!
 
  • Hallandstrafiken. Någonsin hört talas om servicekänsla? Med tanke på att ni bara kunde erbjuda en ombokning av våra biljetter till en resa som innebar en restid på tolv till femton timmar, istället för att hitta bästa och smidigaste resa för oss resenärer, tror jag inte att ni har det. Jag har nog aldrig känt mig som en så ignorerad och övergiven resenär som då. Det var trots allt ni som var ansvariga för våra missade anslutningar på grund av en inkompetent tågvärd på ett Öresundståg!
 
 
 
Ros:
  • Johanna som jobbade under kvällen den 19 april på Västtrafiks kundcenter på Göteborgs centralstation. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt ifall jag var otrevlig mot dig! Jag beundrar ditt lugn som du bemötte mig (som var en mycket upprörd resenär) med. Jag uppskattar din förståelse för att vi på grund av våra djur inte kunde ta den anslutning som skulle ta tolv till femton timmar. Din förståelse och ditt lugn underlättade denna helveteskväll. Tack för att du tog dig tid att hitta ett annat alternativ åt oss så att vi kom en bra bit på vägen i alla fall. Faktiskt nästan enda hem.
 
  • Den manliga tågvärden som jobbade på SJ snabbtåg 448 den 19 april. Du ska ha ett riktigt STORT och varmt tack! Det betyder otroligt mycket för oss att du förbarmade dig över oss och ordnade transport mellan Västerås och Köping åt oss. Detta, trots att SJ inte hade något ansvar i den frågan. Du gjorde vår helveteskväll mycket lättare att hantera. Du var en räddande ängel.
 
I vanliga fall har jag inte mycket till övers för SJ, men i och med agerandet i fredags ökade min respekt för dem. Det må ha varit mycket strul när jag har rest med SJ och jag har många gånger önskat bolaget dit pepparn växer, men de ser i alla fall till så att resenärerna kommer fram. SJ väljer alltid det smidigaste alternativet för sina resenärer. SJ lämnar inte resenärerna i sticket som Västtrafik och Hallandstrafiken (förutom när de glömde oss resenärer i Södertälje, men den händelsen är nästan glömd nu).


Dagens citat:

"Även om världen är fylld av lidande, är den också fylld av dess övervinnande."
(Helen Keller)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie