Spelar längden någon roll?

Nu har jag tagit mig i kragen och skickat in mitt bidrag till Colling Förlags novelltävling, trots att den var väldigt kort. Efter att jag hade skickat in bidraget läste jag ett inlägg på en författarblogg som jag följer, där författaren ifråga tipsade om den här novelltävlingen. Jag hajade till när hon skrev att man ska få ihop 35.000 tecken om man vill delta i tävlingen. I tävlingsinstruktionerna står det att novellen inte får överstiga 35.000 tecken, men inte att det var ett minimum.
 
Visserligen står det ingen om minst antal tecken, ord eller sidor som novellen skulle nå upp till, men jag började ändå fundera på om en novell trots allt kan vara för kort. Då menar jag inte bara i den här tävlingen, utan noveller i allmänhet.
 
 
En tumregel är att en novell ska vara mellan en och femtio sidor och utspela sig under maximalt en dag. Dessutom ska man hinna fånga läsaren och väcka någon känsla. Men man får inte tråka ut läsaren. Hinner man verkligen det med en novell som är maximalt en eller två sidor (som mina egna noveller kan vara)? Kanske, om man är tillräckligt skicklig. Men man kan verkligen vara tillräckligt skicklig för att lyckas med det? Jag vet inte. Jag vill gärna tro att det är kvaliteten och inte kvantiteten som är viktigast, men man behöver trots allt utrymme för att kunna fängsla läsaren. Några få ord räcker inte. Fast hur mycket utrymme man behöver varierar från person till person. Det varierar också från läsare till läsare hur mycket som krävs för att fängsla en.
 
Jag kommer återigen att titta igenom novellerna i min novellsamling som jag jobbar på och se om de lyckas fånga läsaren. Om inte, måste jag göra om dem. Försöka i alla fall.


Dagens citat:

"Den främsta orsaken till olycka är aldrig situationen, utan dina tankar om den."
(Eckhart Tolle)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie