Dialekten definierar inte vem man är

Andra har alltid blivit fascinerade av mig. Nåja, inte av mig som person, utan av min dialekt. Eller snarare brist på dialekt. Det beror på vem man frågar. Skåningar blir förvånade över att jag är skåning eftersom de inte tycker att jag pratar skånska för fem öre (och det vill de allra flesta påpeka så ofta som möjligt). Under den tid vi bodde i Mälardalen och även nu i Halland får jag höra det motsatta, för dessa personer hör visst att jag pratar skånska - även om det inte är lika bred som andra skåningars. Sedan finns det vissa som trott att jag med flit har försökt jobba bort min skånska. Men så är det inte. Jag har helt enkelt aldrig talat bred skånska. Varför vet jag inte, för jag skulle mer än gärna vilja det.
 
 
 
Jag förstår inte varför dialekten ska vara så himla viktig. Spelar det egentligen någon roll hur vi pratar? Även om jag ofta kan skoja om att jag är en stolt Skåne-patriot, är vi allihop till syvende och sist svenskar. Svenskar som är utspridda lite här och var i landet. Dessutom flyttar vi runt en hel del. Det finns exempelvis hyfsat många skåningar i Stockholm. Visst är det charmigt med dialekter (skånskan ligger mig närmast om hjärtat), men oavsett hur jag pratar är jag den jag är. Jag är en ung gift kvinna som är född i Skåne, vuxit upp i Malmö, bott fyra år i Mälardalen, är utbildad paralegal, bor numera i Halland och arbetar som advokatsekreterare på en liten byrå. Det kan inte min dialekt (eller brist på dialekt om du föredrar det) sudda bort. Och jag kommer fortsätta att vara den jag är även om jag i framtiden börjar prata norrländska (varför jag nu skulle det ... Men du fattar nog vinken!).
 
Kan vi därför inte enas om att lägga ned dialektdiskussionen och sluta behöva påpeka för vissa att det inte alls hörs att de är därifrån de är? För just det kan faktiskt såra - tro det eller ej! Kan vi inte enas om att vi är de vi är? Oavsett hur vi pratar? För det är det som jag anser är viktigt. Annat kan kvitta.


Dagens citat:

"De viktigaste sakerna i livet är inte saker."
(Anthony J D'Angelo)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Hanan:

Snart kan man inte med folk om något för allt tas som något negativt. Att tala om dialekt är kanske bara för att starta ett samtal, eller för att man är nyfiken på en persons bakgrund. Att sedan påpeka att det inte hörs var man kommer ifrån är kanske för att uttrycka förvåning eller för att fortsätta samtalet. Det behöver inte betyda att man blir kritiserad eller utpekad.

Jag tycker iaf att det är roligt att prata dialekt och utforska var folk kommer ifrån ;)

Svar: Visst behöver dialektprat inte alltid vara något negativt. Teoretiskt sätt kan ju allt vara någon form av "samtalsstartare". Men det är hur man uttrycker sig och i vilket sammanhang. De tillfällen som jag syftade på i inlägget har inte varit i syfte att starta samtal eller någon form av nyfikenhet. De allra flesta gånger (och du vet nog vilka personer jag syftar på) har det varit för att såra, för det är ju "roligt" att jag inte är som dem ... Dessutom (vilket naturligtvis inte är den enskilde utomståendes fel) blir det rätt tjatigt när man får höra det var och varannan dag - i sammanhang där det inte är för att starta samtal.
Och det finns ju olika sätt för att utforska varifrån folk kommer. Framför allt finns det olika sätt att uttrycka sig på.
Jessica