Jag säger NIX till telefonförsäljning

Jag är fruktansvärt trött på försäljare som ringer till ens telefon. De lyssnar inte när man så vänligt man kan förklarar att man inte är intresserad och om de mot förmodan skulle lyssna på en till slut, blir de sura och slänger på luren i örat på en. Väldigt professionellt ...
 
För den fast telefonen har det i många år funnits NIX-spärr. Det är ett telefonregister där man kan registrera sig och om man finns i NIX-registret får inte försäljare etc. ringa till en (dock finns det undantag ...). Först trodde jag att mobiler kunde registreras i NIX, men tyvärr gick inte det. Inte förrän juni i år.
 
 
 
Nu kan man alltså registrera både sitt fasta och sitt mobila nummer! Stor tumme upp för det. Det är dessutom väldigt enkelt att registrera sitt nummer. Man ringer bara till 020-27 70 00 (fasta nummer) eller till 0772-28 00 00 (mobilnummer) och följer sedan instruktionerna. Man måste ringa numret en andra gång inom fyra veckor, men tidigast två dagar efter att man ringt första gången.
 
Jag och älsklingen har registrerat både våra mobilnummer och vårt fasta nummer. Äntligen! Nu slipper man förhoppningsvis griniga försäljare som slänger luren i örat på en. Visst förstår jag att de bara gör sitt jobb (bortsett från biten att en del kan vara otrevliga), men borde inte dessa jobb göras om med tanke på att det är en stor del av svenska folket som inte tycker om telefonförsäljning och liknande? Jag har i alla fall fått uppfattningen att det är så.


Dagens citat:

"Det är en bra idé att alltid göra något avkopplande innan du fattar ett viktigt beslut."
(Paulo Coelho)


Ha det så bra!
Nixiga kramar
Jessie