Juridikpodden - avsnitt 9

I det sista avsnittet inför sommaruppehållet, satt Tove och Mårten och "poddade" på Stockholms tingsrätts café. Toves reaktion på hur advokater och tilltalade uppträdde var ganska underhållande. :-) Det fanns två personer som troligen var advokater och dessa tycktes tro att Mårten var tilltalad! Själv tyckte jag att det var mysigt att höra påropen i bakgrunden. Jag gillar att gå på rättegångar eftersom jag tycker att det är intressant. Dessvärre har det inte blivit så många rättegångar för mig i rollen som åhörare. Jag har mest deltagit i rättegångar som protokollförare och det blir ju en annan upplevelse än när man är åhörare.
 
 
 
Om man är intresserad av instagramåtalet kan man med fördel lyssna på Mårtens och Toves samtal om detta.
 
Något annat som de pratade om var händelserna i Husby. Mårten nämnden i samband med det att i Holland finns en lag som innebär att det räcker att man är med i en grupp som begår något olagligt för att man ska kunna dömas till ansvar, även om man själv inte var på plats och deltog i det brottsliga. Hur kan man då "vara med i en grupp"? Ett exempel är att man betalar medlemsavgift.
 
Just den bestämmelsen tycker jag är en dum bestämmelse. Om man inte deltar i den brottsliga gärningem, ska man inte heller dömas till ansvar. Man är kanske "med i gruppen", men vet eventuellt inte om att de andra i gruppen ska begå den där brottsliga gärningen. I sådant fall har det inte funnits något uppsåt från ens egen sida. Varför ska man då dömas till ansvar? Tanken var kanske god när lagen med bestämmelsen stiftades, men som jag ser det är den inte rättssäker.
 
I kommande inlägg kommer jag skriva om:
  • Vad skulle du ha hetat om du var indian?
  • Det kontaktlösa samhället

 



Dagens citat:

"Om du inte kan förlåta dig själv för ett felsteg, hur kan du då förlåta andras?"
(Dolores Huerta)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie