Nötkakor

När jag var liten bakade min mamma nötkakor då och då. Dessa kakor var jag väldigt förtjust i, så när jag flyttade ihop med älsklingen försökte jag mig på att göra dem själv. Det blev pannkakor av dem varje gång. Nästan papperstunna. Till slut fick jag fråga min mamma vad det var jag gjorde för fel. Hon gav mig ett tips, men det dröjde ett bra tag innan jag tog tag i saken och försökte mig på att göra dem igen. Och nu lyckades jag nästan!
 
 
 
Nötkakor är egentligen inte så svåra att göra. Man maler hasselnötskärnor. Sedan vispar man ägg och socker pösigt. När det är klart blandar man i de malda hasselnötskärnorna. Därefter klickar man upp smeten på bakplåtsklädda plåtar och trycker i en hasselnötskärna i varje klick, innan man slutligen gräddar kakorna. Så enkelt, men ändå får jag inte riktigt till det. Det är minst sagt frustrerande. Fast de är ändå goda. :-)


Dagens citat:

"Plikten är angenäm först när den är gjord."
(August Strindberg)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie