Simons lektion i skånska

Största anledningen till att jag lyssnar på Simon och Claras podcast är Simon. Jag tycker att det är mysigt och hemtrevligt att höra skånska (framför allt när jag inte bor där längre). :-) Ja, han är skåning ifall du inte kände till det innan eller om jag var otydligt - jag har den (o)vanan att vara det. Han är trelleborgare om jag inte minns fel. Hur som helst, i deras fjärde poddavsnitt gav Simon lyssnarna en lektion i skånska. Lyssna gärna för att höra de härliga uttalen av orden! Lektionen i skånska börjar efter cirka 20 minuter.
 
 
 
Ifall du inte vill lyssna, tänkte jag skriva några av orden och deras förklaringar:
 
  • mög = skit, något negativt
  • klydda = krångla
  • hotta = kasta
  • att spela Allan = tro att man är någon
  • hagalen = ~ girig
  • blannevann = läsk (i syftet att blanda till drinkar)
     
Jag ska erkänna att jag knappt har hört "blannevann", men med tanke på att jag själv inte dricker är det kanske inte så chockerande. Eventuellt har mina föräldrar sagt det då och då. Hur som helst, det finns så många fler typiska skånska ord som jag hade velat haft med! Exempelvis "glyttigt" och "hossor". Kanske ska jag fixa en egen liten lektion i skånska? Skulle du vara intresserad av det?


Dagens citat:

"En av nackdelarna med vin är att det får människor att förväxla ord med tankar."
(Samuel Johnson)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie