Juridikpodden - säsong 2, avsnitt 7

Det börjar bli en smula underhållande att varken Tove eller Mårten minns vilket avsnitt det är som de spelar in. :-) Deras sköna och avslappnade inställning till det hela får mig att le lite extra.
 
 
Den här gången diskuterades det kring tidigare justitiekanslern (JK) Göran Lambertz och hans roll i Sture Bergwall/Thomas Quick-historien, korrekta domar och även lite om begreppet oskyldig. Till sist diskuterades det vilka juridiska julklappar som man vill ge bort eller som man önskar sig.
 
Jag själv är för lite insatt i Sture Bergwall-fallet för att kunna uttala mig om det (dock har jag tillräckligt hum om vad det handlar om). Däremot tänkte jag dela med mig av lite ointressant fakta om min erfarenhet av Göran Lambertz och begreppet oskyldigt dömd, nu när det ändå kom på tal. ;-)
 
På gymnasiet gick jag det samhällsvetenskapliga programmet med juridisk inriktning (första året på Öresundsgymnasiet och de två sista på Pauli Gymnasium i Malmö, för den nyfikna). På våra samhällskunskapslektioner (har jag för mig att det var?) hade vi nyhetsredovisning. Hur ofta vi hade det minns jag inte, men vid varje tillfälle var vi två stycken som skulle redovisa var sin nyhet. En fick ta inrikes och den andra fick ta utrikes. I ettan valde jag orkanen Katrina som en utrikesnyhet och i tvåan valde jag Göran Lambertzs rapport Felaktigt dömda, som handlade dels om oskyldigt dömda, dels om felaktigt dömda. Jag minns att jag verkligen gick in för det - jag tog upp exempel på fall i Sverige där personer blivit dömda för brott som de inte begått och jag drog även paralleller till USA. Då hade jag hyfsat nyligen läst John Grishams bok Den oskyldige mannen och var otroligt upprörd. I korta drag handlar boken om en man som sätts dit för ett brott han inte begått och döms till dödsstraff. Det sjukaste i sammanhanget är att boken är baserad på en verklig händelse. Min upprördhet ledde till ett engagemang i skoluppgiften, som i slutändan resulterade i MVG (det högsta betyg som man kunde få på den tiden). :-) Då var jag riktigt stolt.


Dagens citat:

"Den som inte fruktar för framtiden kan njuta av nuet."
(Thomas Fuller)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie