Det som inte växer är döende (Jesper Weithz)

Familjen Krogh Pedersen måste flytta till São Paulo för en tid. Lotte och dottern Molly ska flyga dit så snart huset i Sverige är tömt på ägodelar. Henrik ska bara en snabb sväng till London i ett tjänsteärende. Sedan ska han åka till sin familj i São Paulo. Men inget blir så lätt som någon av dem trott.
 
Intrigen i Det som inte växer är döende hade potential att bli bra, men dessvärre lyckades inte Jesper Weithz nå hela vägen fram. För min del berodde det till viss del på att jag mest tyckte att läsningen var förvirrande. Weithz markerade aldrig vad som var dialoger och vad som var tankar. Inte på ett tillräckligt tydligt sätt i alla fall.
 
 
Jag engagerades inte heller. Weithz gjorde ett gott försök vad gäller personbeskrivningarna, men istället för att beröras kände jag avstånd. Jag blev aldrig ett med berättelsen och jag kunde heller inte riktigt relatera till personerna i boken. Fast han får pluspoäng för att han (såvitt jag förstod) försökte behandla problematiken när en mamma inte riktigt kan knyta an till sitt barn, och barnet i sin tur uppfattar det. Ännu ett pluspoäng får han för att han inte skrev läsaren på näsan hur allt slutar. Det är upp till läsaren att tänka.
 
Det som inte växer är döende var den första riktiga e-bok som jag läste med min läsplatta och jag tyckte att det var en angenäm läsning. Plattan var lite enklare att hålla i handen och tog mindre plats i väskan. Självklart tycker jag fortfarande om att läsa "vanliga" böcker, men e-böcker är inte så dumt som jag till en början trodde.


Dagens citat:

"Du är den enda personen som kan använda din potential."
(Zig Ziglar)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie