När är det nog?

När jag började läsa bokbloggar förstod jag inte varför de flesta hade årslånga köpstopp vad gällde bokinköp. Själv hade jag aldrig haft några problem med att låta bli att köpa böcker. Jag hade tillräckligt med böcker att läsa hemma.
 
Nu vet jag vad de menar. För tillfället finns det tjugo olästa böcker hemma. En del av dem har jag själv köpt, medan jag har fått vissa andra i gåva. Jag minns inte hur jag och älsklingen började prata om det sist han var hemma, men antalet olästa böcker kom i alla fall på tal. Hans ögon spärrades upp en aning när jag nämnde detta antal (jo älskling, det gjorde de!) och genast "förbjöd" han mig att köpa fler böcker. Max tio olästa böcker i hyllan kunde han gå med på, men inte fler. Han kunde dessutom inte förstå att jag , trots alla mina olästa böcker hemma, även lånar böcker på bibblan. I mina ögon är det fullkomligt logiskt, eller vad säger du?
 
 
I och för sig har jag nu räknat Greven av Montecristo som tre böcker eftersom den finns i tre band i hyllan, fast egentligen borde den räknas som en bok. Den är ju bara uppdelad i tre band. Det handlar inte om tre olika böcker. Eller vad säger du Johannes - du som är expert på denne greve?  Älsklingen försökte till och med att utöka mina olästa böcker genom att säga att jag även har Harry Potter-böckerna att läsa, men den gubben gick jag inte på! Visserligen är de även mina, men från början var de faktiskt älsklingens och därför bör de inte räknas till min "hög" av olästa böcker.
 
Ja, jag inser att jag är lite av en bokmissbrukare.  Jag borde kanske införa ett köpstopp jag med tills vidare? I alla fall tills de olästa böckerna har minskat i antal. Fast det finns två böcker som jag gärna skulle vilja köpa - Sår och Till offer åt Molok. Jag tycker att inköpen av dem ska få vara ett tillåtet undantag från köpstoppet.
 
Håller du med älsklingen om att tjugo olästa böcker är för mycket? Själv förstår jag inte riktigt var han har fått det ifrån.


Dagens citat:

"Livet kan vara enkelt, om vi låter det vara det."
(Dr. Wayne W. Dyer)


Ha det så bra!
Boksamlande kramar
Jessie
#1 - - Thomas:

Var det inte på telefon som vi pratade om det? Hur kan du då ha sett mina ögon spärras upp :S

Fast du sa att du skulle läsa HP alltså borde de räknas som olästa. Sedan så ska greven räknas som tre böcker då det är tre böcker ;)

Men om du fortsätter samla på dig böcker utan att läsa dem är det ingen idé för mig att köpa böcker till dig om du ändå inte läser utan samlar dem på hög.

Svar: Nej, vi pratade om det sist du var hemma. Vi låg i soffan och pratade om det. :-) Så jo, jag såg visst dina ögon spärras upp. ;-)
Och det är klart att det är lönt att du köper böcker. Jag läser dem. Det tar kanske lite tid, men de blir ju lästa till slut. ^^
Jessica

#2 - - Hanan:

Jag har också en del olästa böcker hemmea. Har dock inte räknat dem. Saken är den att de blir fler och fler eftersom jag köper/får fler än jga hinner läsa. Om man inte räknar all kurslitteratur jag läser så att säga. Jag tycker även att en del av glädjen finns i att KÖPA en bok, att HA den, och sedan läsa den ^^