Bör jurister följa lagen?

Det här är en del av mina tankar och funderingar kring juridikpoddens fjärde avsnitt.
 
När jag har läst rubriken är min spontana tanke "ja!", men efter att ha hört Mårtens resonemang är jag inte längre lika säker.
 
Enligt Tove är jurister mer benägna att följa lagen (när jag säger "lagen" menar jag författningar) eftersom de känner till den och har respekt för den. Då kom Mårten med sitt inpass om att det ibland finns goda skäl för att bryta mot lagen, t.ex. moralisk övertygelse. Som exempel på ett sådant skäl tog han nazityskland. Där kände jag att det var svårt att argumentera mot Mårten. För låt oss leka med tanken att Sverige på något vis har blivit en diktatur (i så fall vet jag vem som hade varit diktator ... Eller hur Hanan? ). Lagar som är helt uppåt väggarna eller är uppenbart moraliskt förkastliga stiftas. Ska jurister och vi andra bara stå och titta på? Ska vi bara acceptera det?
 
 
 
I det fallet kan jag hålla med om att det är okej att bryta mot lagen, oavsett om man är jurist eller inte. För bara för att det är en lag innebär den inte att den är okej. Men visst, man får inte godtyckligt bryta mot lagen, för då faller idén med ett tryggt samhälle (för det är så jag ser det). Det skulle bli smått kaotiskt. Jag tycker att Tove sade något klokt. Hon menade att man ska tänka att det man själv gör borde vara normen. Uttryckt med andra ord: om jag stjäl bör jag rimligtvis tycka att det är okej att även alla andra gör det. Logiskt, inte sant? Och detta, även om det skulle drabba mig själv. Fast jag är av den uppfattningen att man i första hand (och i princip alltid) ska följa de regler som finns. Dock får jag som sagt böja mig för undantag som jag nämnde ovan.
 
Mårten och Tove sammanfattade diskussionen på ett mycket bra sätt: Man ska följa lagen, men om synnerliga skäl finns (tänk nazityskland) kan man bryta mot den. Om det är moraliskt berömvärt.


Dagens citat:

"Du har inte levt förrän du gjort något för någon som inte kan återbetala dig."
(John Bunyan)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie