Klädkoder

Det här är en del av mina tankar och funderingar kring juridikpoddens fjärde avsnitt.
 
En av anledningarna till att jag tycker att det är jobbigt att komma till nya arbetsplatser är för att jag alltid glömmer att fråga om vad det är för klädkod som gäller. Fast det kan man upptäcka ganska snart. Varken hyresnämnden eller byrån har några strikta klädkoder. Dock är det viktigt att tänka på att vara prydligt klädd (fast det gäller väl på alla arbetsplatser?) och när man ska protokollföra på sammanträden på hyresnämnden är kavaj ett stort plus.
 
Anledningen till att klädkoder kom på tal var för att Tove och Mårten pratade om den motion där två sverigedemokrater ville att svenska domare ska bära domarkappa. Detta vill de därför att en domarkappa betonar lagens objektivitet och rättvishet. Dessutom anser de att domarens person tonas ned och lyfter fram själva yrket.
 
 
Klädkoder har sina för- och nackdelar. Risken för att personalen klär sig opassande minskar, vilket är en klar fördel. En rådman på Stockholms tingsrätt berättade för min paralegalklass att han under en förhandling haft på sig shorts och sandaler. Det är inte okej, trots att han i det här fallet hade en ursäkt till det och att det dessutom inte syns framför bänken där rätten sitter. Jag menar, rätten är "skyddad" bakom bänken så att de andra i salen inte kan se något annat än det som syns ovanför bänken. Men det är ändå inte okej att klä sig så som domare.
 
Vad gäller förslaget om domarkappa tror jag att det är en dålig idé, även om det skulle medföra att domarna inte har på sig shorts (i och för sig kan de ha det under domarkappan, men i och med att de har kappan på sig skulle det nog inte spela någon roll ..?). Det är tillräckligt jobbigt för de inblandade som det redan är. Jag tycker att domarens klädsel idag (kavaj och ibland slips) är tillräckligt formell. En domarkappa skulle bli att domarna fjärmar sig från de övriga för mycket. I alla fall i mina ögon. Givetvis är en förhandling ingen lekstuga och domaren ska inte dalta med de inblandade, men jag tycker att den klädseln som de har idag duger gott och väl.


Dagens citat:

"Din storhet bygger inte på vad du har, utan vad du ger."
(Okänd)


Ha det så bra!
Klädande kramar
Jessie