Man vänjer sig fort

Innan jag hade praktik på tingsrätten hade jag aldrig burit kavaj. Jag hade aldrig behövt det. Men inför praktiken blev jag tvungen att införskaffa en. I början när jag bar den kände jag mig dum. Jag tyckte varken att det var jag eller att jag passade i den. Snart två år senare känner jag inte längre så. Nu är det naturligt för mig att sätta på mig kavajen när jag ska till jobbet.
 
 
Visst brukar det väl vara så med det mesta? Att man vänjer sig fort? Mitt tidigare pendlande till och från hyresnämnden blev en vana. Min teori är att det kan vara en överlevnadsinstinkt. För att klara sig (överleva) behöver man anpassa sig till nya förhållanden och omständigheter. Så har människan gjort i alla tider under mänsklighetens utveckling. Det är därför vi har kunnat ta oss dit där vi är idag. Hela tiden utvecklar och anpassar vi oss. Även när det gäller små och till synes obetydliga saker.
 
Har du exempel på något som du snabbt vant dig vid?


Dagens citat:

"Andas – universum tar hand om resten."
(Okänd)


Ha det så bra!
Utvecklande kramar
Jessie