Otrohetskontroll

Det här är en del av mina tankar och funderingar kring juridikpoddens fjärde avsnitt.
 
Jag vet inte om du känner till det, men det har under det senaste året (om jag inte är helt ute och cyklar) förekommit mål vid domstolarna där män har åtalats för våldtäkt efter att ha utfört otrohetskontroller på kvinnor i deras närhet. Nu vet jag inte om samtliga har åtalats för våldtäkt, men de som jag har hört och läst om har det. Fast det är inte alla som dömts för just våldtäkt.
 
Dessa otrohetskontroller har gått ut på att männen med våld har fört in sina fingrar i kvinnornas underliv för att se om de varit med andra män. Jag har inte själv läst domarna och kan därför inte uttala mig om jag håller med domstolarna eller inte. Vad jag däremot kan prata om är vad jag tycker om denna typ av "kontroller". Var och en bestämmer själv över sin egen kropp. Om jag inte vill att någon ska röra vid mig, eller att bara vissa får göra det, har jag all rätt i världen att ta det beslutet. Lika lite som andra har rätt att ta sig friheter med min kropp utan mitt samtycke, lika lite har jag rätt att göra detsamma mot någon annan.
 
 
 
Att göra på det sätt som jag beskrev ovan för att kolla om någon varit otrogen eller inte, är sjukt. Man har ingen som helst rätt att göra så. Dessutom har jag svårt att tro att man verkligen kan upptäcka otrohet på det sättet. I mina öron låter det som myten kring det där med att man kan se om en kvinna är oskuld eller inte - för det kan man inte se!
 
Jag var på väg att skriva att om man inte litar tillräckligt på att ens partner inte är otrogen, får man väl göra slut. Fast jag vet att världen är mer komplex än så och att det dessutom inte bara har varit pojkvänner eller makar som utfört dessa otrohetskontroller. Det finns således ingen enkel lösning på detta, men att förgripa sig så här på någon är inte acceptabelt! Om man verkligen måste ta till sådana metoder om man misstänker att en person har varit otrogen, bör man söka hjälp. Omedelbums.


Dagens citat:

"Gör något idag, som ditt framtida jag kommer att tacka dig för."
(Rachel Bråthén)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie