Hur vi ser oss själva

Jag vet att min bild av mig själv - både in- och utvändigt - skiljer sig från andras bild av mig även om jag många gånger inbillar mig att så som jag ser mig är så andra ser mig. Så här är det för många, vilket videon nedan är ett bevis på.
 
 
 
För mig var det nyttigt att se den här videon (som jag hittade tack vare Bodypalace). Det är lite skrämmande hur bilden av oss själva stämmer så illa överens med verkligheten. Mentalt är det inte bra att se så negativt på sig själv. Man mår inte bra av det. Jag gör det inte. Men hur ska man då göra för att förbättra bilden av sig själv? I och för sig ser jag positivare på mig nu än vad jag gjorde för några år sedan och det är mycket tack vare älsklingen. Fast än har jag inte en alltigenom positiv bild av mig själv.
 
 
 
Att försöka ta till sig det positiva som folk säger till en är ett sätt att förbättra bilden av sig själv. Dock har jag rätt svårt att ta till mig komplimanger eftersom en del av mig misstror den som ger mig komplimanger. Jag tror att personen säger så bara för att vara snäll. Jag tror att det beror på att jag i åratal bara fick höra negativa saker om mig själv från min omgivning. Detta är därför något som jag definitivt behöver jobba med.
 
Har du några tips på hur man kan förbättra bilden av sig själv så att man ser sig i mer positivt ljus?


Dagens citat:

"Mitt mål är inte längre att få mer gjort, utan att ha mindre att göra."
(Francine Jay)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Katten Jones:

Jag tror det mest effektiva (och svåraste) är att acceptera sig själv som man är. Sen kan man jobba på brister i sin personlighet, sådana har vi ju allihop, lite i taget. Men att sluta leta fel på sig själv. Jag har jättesvårt med det till och från, fysiska fel främst.