Underskatta inte doften av nyklippt gräs!

När jag var på väg hem från jobbet en vacker (med andra ord solig och varm) kväll kände jag en härlig och frisk doft. Det kom från en nyklippt gräsmatta borta vid Netto. Det var en så trevlig doft att jag nästan ville stanna för att stå och dofta på den nyklippta gräsmattan en bra stund. Fast det gjorde jag inte, utan fortsatte promenaden hemåt.
 
Vid tioårsåldern blev jag pollenallergiker och fick i samband med allergin lättare astma. I praktiken innebar det att jag fick andnöd av bland annat nyklippt gräs. Allergin höll i sig under några år, så vår- och sommarmånaderna var väldigt jobbiga för mig. Dessutom kunde jag inte ens vara i närheten av de vackra blombuketter som jag fick på mina födelsedagar (för det hann passera några födelsedagar innan allergin försvann).
 
 
Därför uppskattar jag att jag nuförtiden kan lukta på blommor och känna doften av nyklippt gräs utan att det känns som om jag ska kvävas. Det räcker att jag har det problemet med parfym och kosmetika. För mig representerar doften av nyklippt gräs vår och sommar och jag älskar verkligen sommaren. Har dessutom en mängd minnen med nyklippt gräs från när jag var liten. Om sommaren brukade jag och min syster bygga fågelbo åt ett andpar som kom varje kväll under sommaren. Honan brukade lägga sig i vårt bo som vi byggt. En annan gång byggde jag och en vän "skulpturer" utav nyklippt gräs. Bland annat försökte vi bygga Titanic.


Dagens citat:

"I believe you don't know what you've got until you say goodbye."
(Savage Garden - "Affirmation")


Ha det så bra!
Nyklippta kramar
Jessie