Angående H&Ms färgmärkning

I förra veckan lade jag upp ett videoinlägg där jag svamlade om att jag blev upprörd över H&Ms färgmärkning på storlekslapparna. Bodypalace har gjort ett eget inlägg om mitt klipp och detta inlägg har fått en del kommentarer. Med anledning av dessa kommentarer skulle jag bara vilja påpeka några saker.
 
Det var alltså färgen på storlekslapparna som jag inte tyckte om. Jag har aldrig haft något emot färgen på själva plaggen. Det spelar väl ingen roll vilken färg man har på sig oavsett hur stor eller liten man är? Jag tycker alltså inte att personer med större storlekar inte kan ha starka färger, för det är väl självklart att man kan ha det?
 
Detta är måhända en övertolkning och lite av att göra en höna av en fjäder. Givetvis finns det viktigare saker att lägga ned sin tid och kraft på (finns det inte alltid det?), men det krävs inte mycket för att påverka andra psykologiskt. En sådan simpel sak som färgmärkningen av storlekslapparna räcker. Jag själv började skämmas över att jag behövde de större storlekarna, trots att jag inte hade något att skämmas över och jag började skämmas innan jag ens hade börjat analysera varför. Kanske är detta en löjlig sak att ens diskutera och jag respekterar att du har den åsikten om du har det. Jag tycker själv att det är nästan lite överdrivet och en smula löjligt att hålla på att neutralisera språket så att det varken lutar åt det feminina eller maskulina hållet. Men alla har rätt till sin egen åsikt och om man tycker att det är viktigt att jobba med språket så att det inte står han eller hon i en bok när det är tydligt att det kan gälla båda könen och inte bara det ena, då har man rätt att tycka att det är viktigt. Om man tycker att det är bortkastad tid att hålla på att irritera sig på storlekslappar, då har man rätt att tycka det. Precis som att jag har rätt till den här åsikten.
 
 
Någon påstod att jag säkert inte skulle ha reagerat om det var de mindre storlekarna som var mörka, men det är fel. Om man väljer att tro på mig eller inte är upp till var och en, men precis som jag poängterade i mitt videoinlägg skulle det vara lika illa om det var tvärtom - att de större storlekarna var ljusa och de mindre var mörka. Jag skulle ha blivit lika irriterad över det. För alla storlekar är lika mycket värda. Ingen storlek är mer eller mindre okej.
 
Jag tycker synd om Bodypalace eftersom han har fått ta en del hårda ord och missnöje på grund av mitt klipp. Det är tråkigt att folk kan ändra uppfattning om en blogg endast på grund av ett inlägg som de inte tycker om. Det finns vissa inlägg som jag inte är särskilt intresserad av, men Bodypalace är fortfarande i mina ögon en bra blogg. Jag beundrar honom för att han verkligen står för sina åsikter och inte viker sig bara för att göra läsarna nöjda. Stor tumme upp för dig!


Dagens citat:

"Allt det vi irriterar oss på hos andra kan hjälpa oss att förstå oss själva bättre."
(Carl Jung)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie