Med rätt att upplysa

Under förra veckan gjorde jag upplysningsdebut på jobbet. Ett visst antal dagar i veckan har hyresnämnderna i Sverige något som kallas för "upplysningen" under två timmar varje upplysningsdag. På den nämnd där jag jobbar har vi upplysningen mellan kl. 13 och 15 varje måndag, onsdag och fredag. Under dessa sammanlagt sex timmar har allmänheten möjlighet att ringa till hyresnämnden och få allmänna upplysningar med hur saker och ting går till. Men det är också endast allmänna upplysningar som vi får ge. Vi får inte ge råd eller göra bedömningar, vilket vi inte får göra i vanliga fall heller. Under dagens övriga timmar (hos oss är det mellan kl. 8 och 16) är det parter och ombud i våra ärenden som kan ringa till oss.
 
Jag har kommit överens med sekreteraren som är ansvarig för vår upplysningsverksamhet att jag till att börja med ska sitta i upplysningen en halvtimme åt gången två gånger i veckan. Egentligen ska man sitta och upplysa två timmar i veckan - antingen två timmar en dag eller två timmar uppdelade på två dagar. Jag ska dock försöka sitta längre än en halvtimme, men så här i början kan det vara skönt att ha en mjukstart. Fast jag har faktiskt suttit längre än en halvtimme. Första dagen satt jag i 45 minuter och de andra två dagarna satt jag i upplysningen under en timme respektive dag. Eller, senast blev det lite mindre än en timme eftersom en kollega fick hjälpa mig med min sista fråga då det var någon som ville ha information om hembud och det är inget som jag kan något om till!
 
Min "fina" upplysningsskylt som jag har gjort. Den sätter jag upp vid min stängda dörr när det är dags att upplysa allmänheten. Bilden blev en smula suddig eftersom jag tog den med vår halvtrasiga digitalkamera och kameran tjatade hela tiden om att batteriet var lågt. För att djävlas stängde den därför av sig VARJE gång jag skulle ta bild på min skylt.
 

Själva debuten gjordes på onsdagen i förra veckan och jag tyckte att det gick väldigt bra. Ena killen som ringde tackade för superbra service och önskade mig en väldigt trevlig dag. :-) Efteråt kände jag mig uppåt - kändes faktiskt som om jag nästan var lite hög. På fredagen däremot kände jag inte alls för att upplysa, men jag tog mig i kragen och gjorde det ändå. Förmodligen var det bara nervositet. Men även fredagens upplysning gick relativt bra. Vilken bra start! Senaste gången (i onsdags) gick väl inte superbra, men jag överlevde i alla fall. Jag gjorde en man riktigt arg bara för att jag upplyste om att vi inte får ge råd och enligt honom hade hyresgästföreningen sagt åt honom att ringa oss eftersom vi kunde svara på den frågan han ställde (som gick ut på att vi skulle ge honom råd och/eller göra en bedömning av hans situation). :-s Skumt, för hyresgästföreningen vet mycket väl att vi inte får svara på den sortens frågor.
 
Glad påsk!


Dagens citat:

"En av de bästa gåvorna vi kan ge oss själva är att göra oss av med våra ursäkter."
(Robin Sharma)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie