Skepp åhoj! Del 4

Kryssningsfartyget hade lagt till i Mariehamn när vi vaknade på fredagsmorgonen. Vi klev upp hyfsat tidigt och klev ut på finsk mark. För mig var detta första gången.
 
Eftersom detta som sagt var en tidig decembermorgon (även om Finland ligger en timme före oss - för det blir väl det?) var det kallt och mörkt. Vi kände heller inte till Åland och därför gick vi runt på måfå. Till slut hamnade vi i vad jag tror var centrum. Det fanns i alla fall ett torg och en del butiker. Efter en stund vände vi och gick tillbaka till båten.
 
 
När vi klev av i Mariehamn fick vi igenom tullen och därför var jag bombsäker på att det var dit in vi skulle igen för att komma till båten. Det fanns i och för sig några ingångar bredvid till andra kryssningsbåtar, men såvitt jag kunde se fanns inte Birka Cruises uppräknad. Därför återstod tullen. Problemet var bara att dörren dit var låst. Hur mycket jag än drog och slet kunde jag inte få upp den (dörren alltså ... din lilla snuskhummer!). Jag försökte så mycket att kontrollanterna i båsen vid de andra ingångarna stirrade misstänksamt på oss. Till sist gav jag upp och gissa vad som hände? Plötsligt såg jag ingången till Birka Cruises - det var inte vid tullen - vid en av båskontrollanterna. Vi gick dit (jag skämdes en del) och fick gå ombord på båten.
 
Efter att ha lämnat våra grejer i hytten gick vi ned till bufférestaurangen för att äta frukost. När vi var mätta och belåtna gick vi upp till "loungen" och tog det lugnt. I ärlighetens namn slumrade jag till.
 
 
Efter lunchen gick vi till puben där det hade varit kareoke kvällen innan eftersom nöjesvärden skulle underhålla igen i en timme. Återigen bestod underhållningen av show och sång. Den jobbiga kvinnan från kvällen innan var också där och till en början var hon lyckligtvis dämpad. Fast det höll inte i sig länge då hon snart var uppe och irriterade nöjesvärden igen.
 
 När underhållningstimmen var över var det dags för musikquiz. Trots att jag inte är så duktig på sådant tycker jag att det är kul att delta. Fast det var inte endast musikfrågor som ställdes utan alla möjliga frågor dök upp. Politik, geografi, nutidsorientering ... You name it! En del var riktigt kluriga! Som en sista utslagsfråga skulle man gissa hur stor kryssningsvärdens lägenhet var. Strax innan man skulle lämna in formulären kom en man fram till mig och ville göra ett byte. Han skulle ge mig svaret på en av frågorna som jag inte kunde om jag gjorde detsamma för honom. Detta gjorde vi, men när svaren avslöjades visade det sig att mannens svar inte stämde (däremot stämde det svaret som jag gett honom). Fast det det som jag tyckte var roligast var att jag svarade rätt på utslagsfrågan. Men jag var ändå långt ifrån att vinna.
 
Efteråt kom mannen fram till oss och bad om ursäkt. Han förklarade att det svar som han hade gett mig hade han bytt till sig från någon annan. Jag sade att det inte gjorde något, men trots det ville han ge mig en av sina bonuskryssningar som han hade fått när han handlat alkohol ombord. Det kändes elakt att tacka nej, så jag tog tacksamt emot den. Det var trots allt en gullig gest. :-)
 
 
Sedan var det bara att vänta på att båten skulle lägga till i Stockholm så att vi kunde gå av och åka hem till djuren igen. Eftersom alla tänkte samma sak, ställde sig alla för att vänta på båten. Det var alltså proppfullt på flera våningar och när vi väl kunde lämna båten gick det väldigt långsamt.
 
Till en början var det en smula kaotiskt att hitta rätt buss hem, men det lyckades vi till slut med och efter en mindre "sightseeingtur" i Stockholms innerstad åkte vi tillbaka till Västerås, Hallstahammar och till sist Köping.
 
Sammantaget var kryssningen en trevlig upplevelse och eftersom djuren hade klarat sig väldigt bra kan jag tänka mig att åka på en liknande kryssning igen. :-)


Dagens citat:

"En enorm känsla av frihet infinner sig när du slutar att ta saker personligt."
(Don Miguel Ruiz)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie