"Djur har också människors känslor!"

Jag valde ju att ha ugglan från Fablernas värld på min "upplysningsskylt" på jobbet. Varför jag valde Jakob Uggla beror på att jag minns honom som en slags upplysare. Dessutom sägs ju ugglor vara kloka. ;-)
 
Som liten var jag otroligt förtjust i Fablernas värld. Jag både såg det på TV och lyssnade på kassettbandet om och om igen. Ifall du är för ung för att veta vad ett kassettband är, är det stenåldersversionen av en CD-skiva. Fast CD-skivor är väl snart utdöda de med? Hur som helst, det var tack vare Fablernas värld som jag lärde mig olika ordspråk och innebörden av dem. På mellanstadiet arbetade vi mycket med ordspråk och då kände jag att Fablernas värld hade hjälpt mig mycket genom att tydliggöra ordspråken. T.ex. Den som gräver en grop åt andra faller oftast själv däri. Det ordspråket var välbekant för mig eftersom jag om och om igen hade lyssnat på kassettbandet. Där fanns avsnittet där Pentti Varg ska gräva en grop åt något av de andra djuren. Hmm, jag tror bestämt att jag ska stjäla kassettbandet från mina föräldrar nästa gång jag är och hälsar på om inte syrran redan har lagt vantarna på det.
 
 
En kollega började prata med mig om Fablernas värld med anledning av min skylt. Efter det letade jag upp klipp från fablernas värld på YouTube, men hittade tråkigt nog väldigt få klipp. :-( Jag måste försöka få tag i dem på DVD så jag kan frossa i fabler. :-) De är ju väldigt allmänbildande.
 
Den med Janne Korp och Fröken Stork fanns på kassettbandet!
 
 
 
 


Dagens citat:

"Dans är själens gömda språk i kroppen."
(Martha Graham)


Ha det så bra!
Fabliska kramar
Jessie
#1 - - ✫ Fru Eriksson:

Oooo...Ja "Fablernas Värld" har jag minne av hihi
Måste även få säga Waooo så fin design du har på sidan/Annmi

Svar: Fablernas värld är en klassiker som alla borde ha sett/lyssnat på :-)Tack, fast tyvärr kan jag inte ta åt mig äran (angående designen på sidan). Den har jag lånat härifrån: http://www.designandmakeup.se/gratisdesign/design-12/ . Men jag håller med dig om att den är skitsnygg (vilket var därför jag valde att låna den till min blogg). :-)
Jessica