Juridikpodden - avsnitt 1

Jag följer som bekant rätt många bloggar (kanske för många?) och en av dessa är Juridikbloggen som drivs av bland annat min ena lärare från paralegalutbildningen - Mårten Schultz. För mig har han kommit att bli en av mina föreilder. Han är väldigt trevlig, rolig och intressant. Hur som helst, jag har noterat att han har berättat om Juridikpodden men inte förrän nyligen har jag haft ork eller tid att lyssna.
 
Nu har jag emellertid lyssnat igenom första avsnittet och tyckte att det var både underhållande och intressant att lyssna på Mårten och Tove. Att Mårten är underhållande att lyssna på visste jag i och för sig sedan tidigare. :-) Jag tycker inte att den bara riktar sig till den som är intresserad av eller insatt i juridik. Vissa passager kräver kanske viss juridisk kunskap, men i stort tror jag att man kan lyssna på deras poddar utan denna kunskap.
 
 
Första avsnittet fick mig att börja fundera på och vilja kommentera en del av det som de tog upp. Tanken är att jag i det här inlägget ska dela med mig av mina tankar, men jag kommer nog bli tvungen att dela upp mina tankar i olika inlägg. Annars kommer inlägget bli för långt. För att kunna hänga med ordentligt i vad jag pratar om kan du med fördel lyssna på avsnittet. Om inte annat för att Mårten är så himla rolig! Fast om du inte vill lyssna behöver du inte. Jag ska försöka vara tillräckligt tydlig ändå.
 
En stund senare ...
 
Jag började med att skriva om min första tanke, men eftersom jag redan nu inser att inlägget kommer bli för långt tänker jag ta upp det i ett eget inlägg. Däremot tänkte jag här nämna vad det är jag ska skriva om:
 
  • Hen
  • Jurister hatar och älskar ord
  • Att svära på juridiska
  • List- och mängdresonemang
  • Marknadsföring - positivt eller negativt?
  • Juridiken kring Call girl - förtalsfrågan
 
Tänk att ett poddavsnitt kan ge upphov till så många tankar. Hoppas att du orkar hålla ut tills jag har tagit mig igenom samtliga tankar. :-)
 
Har du egna funderingar kring juridikpoddens första avsnitt?


Dagens citat:

"Äg mindre. Lev mer."
(Joshua Becker)


Ha det så bra!
Poddiga kramar
Jessie