Restips för utomjordingar - din guide till planeten jorden

Med anledning av internationella världsboksdagen fick vi som är medlemmar i Booked e-boken Restips för utomjordingar. Mina förväntningar var lika med noll när jag började läsa boken. Okej, där var jag faktiskt lite oärlig. Förlåt. Jag misstänkte att det kunde vara någon typ av faktabok och blev därför lite förvånad när det visade sig att den inte riktigt är en sådan bok. Fast skönlitterär är den inte heller.
 
Nu ska jag sluta gå som katten kring het gröt. Berättarministeriet har bett barn och unga från Berättarministeriets skrivarverkstäder i Järva och Södertälje att besvara följande påståenden. Inom parantes har jag gett exempel på saker som barnen faktiskt har sagt:
  • Bra-att-ha-grej på jorden (En peruk)
  • Bästa platserna på jorden (Irak, London, Sverige, Gröna Lund)
  • Godaste maten på jorden (Allt som kan göra dig fet)
  • Så känner du igen en jordbo (De kan se ut hur som helst, precis som du)
  • Så beter du dig när du träffar en jordbo (Var trevlig mot människan och hälsa. Om du får ett svar som låter bää, voff, mjau eller mu, så är det ett djur du pratar med)
  • Så får du vänner på jorden (Skaffa Facebook och Instagram)
  • Saker som jordbor blir ledsna av (När någon dör på en begravning är det väldigt många som gråter, så gå bara på begravningar när du vill gråta)
  • Saker som jordbor blir glada av (När man hittar en tia på marken och någon man gillar säger något snällt)
  • De snällaste invånarna på jorden (Kebabbagaren)
  • Om du känner hemlängtan (Ta med ett gosedjur, sms:a, ät kakor och skicka brev)
 
Det var en underhållande läsning får jag erkänna. Barn är så härligt ärliga och många gånger väldigt snälla och hjälpsamma. Jag ställde mig själv frågan hur jag skulle ha förklarat allt det som barnen gjort. Säkert mycket mer komplicerat och inte så enkelt och tydligt som barnen har gjort. Bara en sådan grej som "bra-att-ha-grej på jorden". Jag skulle säkert ha sagt att det beror på vilken situation man befinner sig i etc. Det skulle säkert ha blivit en lång utläggning från min sida och jag skulle ändå inte ha fått med allt.
 
Restips för utomjordingar rekommenderas för den som vill bli glad för en stund. :-) Jag fick mig i alla fall ett gott skratt.


Dagens citat:

"Det sker inga misstag i livet, bara lektioner."
(Robin Sharma)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie