Det finns även bra saker

För det mesta gnäller jag över mitt pendlande och det ber jag om ursäkt för. Kanske är det nästan fem år med SJ som gjort mig en smula bitter ... Under en eftermiddag den här veckan tog de upp detta på radiokanalen Din gata. Att vi resenärer är snabba på att högljutt sprida vårt missnöje när det blir fel, men är tysta när saker och ting går bra. Därför tänkte jag idag lyfta fram ett par händelser som jag har varit med om sedan jag började pendla till Varberg.
 
Jag minns inte riktigt vilket datum det var, men vid något tillfälle tidigare i höst, var mitt tåg försenat. Det började bli osäkert om jag skulle hinna med bussen till Getinge. När vi kom fram till Falkenberg frågade jag föraren på bussen som går mellan stationen och bussterminalen (gamla tågstationen), om det var möjligt att be bussen till Getinge invänta oss några minuter? Bussen till Getinge avgår kl. 18.15 och den här bussen skulle avgå kl. 18.08. Till saken hör att det tar mellan fem och tio minuter att köra/åka mellan stationen och bussterminalen. I alla fall för bussen. Han var ärlig och sade att han inte trodde att vi skulle hinna, men eftersom tågen var försenade i båda riktningarna, skulle han gå ut och kika på tidtabellen. Och vet du vad? Han avgick tidigare från stationen än vad han egentligen skulle OCH kontaktade bussen till Getinge. Jag hann med bussen med någon minuts marginal och innan Getingebussen skulle avgå, frågade föraren om passageraren från buss 10 (det vill säga jag) hade kommit. :-) STORT tack till er båda förare!
 
 
 
Nästa sak hände den 31 oktober. I och med stormen i början av veckan, hade jag tagit bussen till Falkenberg istället för tåget, men den här dagen struntade jag i det. Jag planerade att ta tåget. När jag kom fram till spåret såg jag att tåget var försenat. Egentligen ska det avgå 17.19 från Varberg, men nu var den preliminära tiden 17.44 ... Jag gick raka vägen till buss 652 som skulle avgå 17.33 (och vara framme i Falkenberg 18.23). Jag frågade om han möjligtvis kunde be bussen till Getinge att invänta oss (om det var möjligt)? Han trodde att det var svårt att göra det, eftersom det trots allt handlar om åtta minuter. Under resan till Falkenberg försökte han kolla efter andra alternativ för min del, men hittade inga. När vi närmade oss Falkenberg försökte han vid ett par tillfällen anropa bussen till Getinge, men eftersom de tydligen ligger på olika kanaler, fick han ingen kontakt. Men det gjorde inget. Jag var så glad över att han i alla fall hade försökt och att han dessutom var trevlig när jag frågade. :-) Vissa förare kan ju börja snäsa när man frågar dem saker och ting ...
 
Det jag gillar med Hallandstrafikens förare, är att nästan alla som jag har kommit i kontakt med är väldigt, väldigt trevliga. De säger hej när man kliver på, och hejdå när man kliver av. Vissa till och med skojar och är väldigt hjälpsamma när man har frågor. Tummen upp för alla er glada och trevliga förare! Hoppas att vi passagerare är lika trevliga mot er. :-)


Dagens citat:

"Underskatta aldrig kraften i enkelheten."
(Robin Sharma)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie