Dubbelföring och försvunna bokningar

Jag är inget stort fan av dubbelföring, det vill säga att man skriver in saker på två olika ställen. För min del brukar det innebära att jag missar i alla fall ett ställe att skriva in det på. På mitt jobb kör vi med dubbelföring - på gott och ont.
 
Den yngre advokaten använder sig enbart av den elektroniska kalendern som vi har med byråns Google-konto, medan chefen endast använder sig av den fysiska bordskalendern. Men jag måste skriva in allting i båda kalendrarna, så att de kan hålla koll på varandra. Oftast brukar jag komma ihåg att skriva in det i båda, men ibland glömmer jag på minst ett ställe (de flesta gånger blir det bordskalendern som blir lidande) och det får jag givetvis äta upp när det uppenbarar sig ...
 
Domstolarnas ärendehanteringsprogram (just detta är hyresnämndens kalender för en vecka under förra året)
 
Ibland är det nog bra med fysiska saker istället för endast elektroniska, även om jag själv är mer positiv till att ha det allra mesta elektroniskt. I förra veckan hade det exempelvis varit bra om jag kommit ihåg att skriva upp en bokning i den fysiska bordskalendern. Det var nämligen en kvinna som ringde till byrån för sin dotters räkning och bokade in en rådgivningstimme hos den yngre advokaten. Senare ringde hon och ville boka om till en senare tid, eftersom dottern ville själv vara med. Den yngre advokaten gick med på att boka in dem senast klockan 16.00, men inte senare. Det meddelade jag dem och de lovade att komma i god tid.
 
En eftermiddag i förra veckan, runt 16-tiden, kom en äldre och en yngre kvinna in på byrån. Jag såg forskande på dem, eftersom jag inte hade skrivit in några besök just den eftermiddagen. Men sen slog det mig. Jag hade faktiskt bokat in dem. Jag kollade frenetiskt i båda kalendrarna, men hittade inte någon anteckning om besökstiden. Det hela löste ju sig, men det kändes inte bra. Saken är den att jag faktiskt hade skrivit in besöket i den elektroniska kalendern. Det VET jag. Jag MINNS att jag gjorde ombokningen. Fast vad som sedan har hänt vet jag inte.
 
Ibland är det bra med dubbelföring. Andra gånger är det bra med annat än elektronisk handläggning. Allt har sina för- och nackdelar.


Dagens citat:

"Jag tycker att alla borde få bli rika och berömda, och få göra allt det de någonsin drömt om, så att de fick se att det inte är svaret."
(Jim Carrey)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie