Elektronisk handläggning är en balansgång

Som du har märkt genom en del inlägg här på bloggen, föredrar jag elektronisk handläggning. På ett sätt är det mycket mer miljövänligt, eftersom man inte behöver skriva ut en massa papper. Inte alltid i alla fall. Det sparar även utrymme.
 
Fast det finns nackdelar. Man riskerar exempelvis att bli hackad. Det är just den detaljen som stör mig, för om man ska ta med det i beaktande - vilka uppgifter är okej att hantera elektroniskt? På byrån har vi klientsekretess och om vi skulle bli hackade, vore det mycket olyckligt. Därför drar jag mig för att upprätta vissa register i datorn.
 
 
 
Å andra sidan är vår databas redan fylld med klientuppgifter etc. (i och med vårt ärendehanteringsprogram). Så om vi nu skulle bli hackade (vilket jag i och för sig anser är ganska osannolikt), skulle dessa uppgifter ändå finnas tillgängliga. Enda sättet att skydda sig är att ha en helt och hållet fysisk hantering, vilket är tämligen opraktiskt.
 
Återigen: Det finns både för- och nackdelar med elektronisk hantering. Frågan är bara om fördelarna väger upp nackdelarna. Vad anser du?


Dagens citat:

"Lyckan ser alltid liten ut när du håller den i dina händer, men släpp den, och du inser genast hur stor och dyrbar den är."
(Maxim Gorkij)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie