Eldvittnet (Lars Kepler)

Eldvittnet är pseudonymen Lars Keplers tredje bok om kriminalkommissarie Joona Linna. Därmed finns risk för spoilers.
 
Två brutala mord äger rum på ungdomshemmet Birgittagården, norr om Sundsvall. En av ungdomarna, en ung flicka, blir genast misstänkt. Trots att Joona Linna utreds av internutredningen, skickas han till Sundsvall i rollen som observatör. Trots att alla andra verkar se fallet som löst - så snart de får fast flickan - tvekar Joona Linna. Han känner på sig att något är fel, men frågan är bara vad.
 
Precis som i de två andra böckerna - Hypnotisören och Paganinikontraktet - stör jag mig på att Linna alltid vet allt och kan allt. Han har alltid rätt. Det är i alla fall så som författarpseudonymen Lars Kepler framställer honom. I min värld känns det inte riktigt trovärdigt.
 
 
Huvudhandlingen pågår i cirka tre fjärdedelar av boken, men tyvärr lyckas jag inte riktigt engageras. Visst väcks min nyfikenhet och jag uppskattade den ordentliga twist som de lade till i slutet. Fast det var först under de sista sidorna, när de avslöjade en av Linnas märkaste upplevelser och orsaken till varför han beter sig på ett visst sätt, som jag tyckte att boken lyfte och blev spännande. Om nästa bok kommer handla om det här, vill jag gärna läsa den.
 
Eldvittnet är en okej bok, men för mig blev det inte mer än så och jag har tyvärr svårt att sätta fingret på orsaken.


Dagens citat:

"Det finns ett syfte med alla människor som kommer och går i ditt liv. Lär dig att förstå värdet."
(Okänd)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie