Hur ska det heta? (Gösta Åberg)

Jag fick Gösta Åbergs andra bok, Första hjälpen i svenska, som gåva när andra året på gymnasiet avslutades. Den läste jag från pärm till pärm. Det försökte jag även med Hur ska det heta? - Språkriktighet från A till Ö, men insåg gaska snart att det inte var en så klok idé. I alla fall inte för mig.
 
 
 
Hur ska det heta? är nämligen uppbyggd som en ordbok. Givetvis är den fortfarande intressant, men som det ser ut nu känner jag inte att jag vinner något på att läsa denna ordboksliknande bok från pärm till pärm. Framför allt av den anledningen att jag inte kommer minnas varje enstaka ord eller begrepp.
 
Fast precis som Första hjälpen i svenska är Hur ska det heta? intressant. Här finns ord och begrepp som många felstavar eller missuppfattat, men tack vare Gösta Åberg får vi lära oss vad det egentligen heter. En bra bok att ha hemma i hyllan!


Dagens citat:

"Genom varje tanke jag tänker påverkar jag den jag är."
(Kay Pollak)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie