Skuggbarn (Caroline Engvall)

Linda var mellanstadieflickan som blev kär. Den tjugo år äldre mannen lovade henne guld och gröna skogar bara hon träffade några kompisar till honom först. Fram tills Linda var 16 år sålde hennes stora kärlek henne till män för sadistiskt sex.

Sara hade en trygg och kärleksfull uppväxt men när hennes äldre bror drabbades av cancer hade föräldrarna inte längre tid för Sara och hennes känslor. Som 13-åring började Sara döva livet med sprit och knark. För att ytterligare stänga av kroppen började hon sälja sex. Föräldrarna märkte inget. Skolan märkte inget. Och när hon till slut försökte få hjälp var det ingen som trodde på henne.

Johanna hade alltid varit den duktiga flickan. Hon hade aldrig varit kär, aldrig festat, men när skolans snyggaste kille började uppvakta henne föll hon pladask. När han och hans kompisar sedan våldtog henne upprepade gånger kände hon avsky mot sin kropp. Därför fortsatte hon att ge bort den till andra, för att skada sig själv.

Det finns ett okänt antal barn i Sverige som säljer sex till vuxna. Ju yngre desto bättre. Det finns också barn som säljs vidare av andra för sex. Den inhemska människohandeln är för många okänd, men att det finns svenska barn som säljs för sex är den bittra verkligheten. Barn som skäms och är rädda för att inte blir trodda och därför håller tyst.
 
 
Jag fick bokstavligt talat ont i magen av att läsa Caroline Engvalls Skuggbarn. Boken fyllde mig med en ihållande obehagskänsla som naglade sig fast. Som inte gick att skaka av mig. Händer verkligen sådant här? Hur har dessa vuxna mage att utnyttja och förnedra barnen på det här sättet?! Hur tänker de?!
 
Kanske berörs jag så här mycket eftersom jag känner igen mig själv i både Linda och Johanna. Precis som dessa två tjejer, sökte jag bekräftelse på nätet och fick kontakt med en äldre man. Nu i backspegeln anar jag vissa likheter mellan honom och Lindas Jesper. Fast skillnaden mellan mig och Johanna var att jag var några år äldre.
 
Caroline Engvall varvar berättelserna om flickorna med artiklar om barnsexhandel och människohandel. Flickornas egna ord varvas med Engvalls. Det berättargreppet fungerar i den här boken och gör det extra obehagligt att läsa. För man vet att just de orden - de kursiverade orden - är sanna. Artiklarna belyser problemet och hjälper till att göra läsaren medveten om det. Man kan inte fly.
 
Jag har inte läst Engvalls andra böcker om det här ämnet (14 år till salu och Skamfläck), men det kommer jag att göra. Trots att det gör ont och känns obehagligt. Jag tycker att de här böckerna är böcker som alla borde läsa. Så att samhället blir mer medvetet om problemet. Så att vi kan hjälpas åt att bekämpa det och hjälpa de utsatta barnen.


Dagens citat:

"En väsentlig del av kreativitet är att inte vara rädd för att misslyckas."
(Edwin H. Land)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Hanan:

Verkar som en jättebra bok. Den måste jag lägga till i min att-läsa-lista

Svar: Den är bra, men hemsk :-(
Jessica