Slarvigt, herr advokat!

När jag pluggade på paralegalutbildningen, fick vi lära oss av våra lärare (de flesta var/är praktiserande advokater) att jurister är riktiga språknördar. Med tanke på att språket är deras främsta arbetsverktyg, är det inte förvånande. Fast under min tid på både hyresnämnden och här på advokatbyrån har jag förstått att det finns undantag. Ta det här som exempel:
 
Ja, det är dålig kvalitet. Tog bilden med min "dumma telefon". Jag vägrar ju skaffa en "smart".
 
Tro det eller ej, men det är en advokat som har skrivit det. Jag suckade högt och det gjorde även en smula ont i mig när jag läste det. Man. Får. Aldrig. Någonsin. Särskriva! Jag hoppas att det här bara var ett slarvfel. Ett ärligt litet slarvfel. För även om det är svårt att tro, är advokater också människor. Och människor gör ibland fel. Fast som den språknördiga grupp jurister utgör, borde de föregå med gott exempel.
 


Dagens citat:

"Stäng inte dörren innan du sett vad som finns bakom den."
(Okänd)


Ha det så bra!
Särande kramar
Jessie