Varför gör katten så? (Susanna Rosén)

Varför gör katten så? är en form av handbok i hur vi ska tolka katter. Beroende på deras kroppsspråk eller vad de säger, vill de olika saker. Visste du exempelvis att varje betoning av de olika bokstäverna i "miau" betyder olika saker?
 
M står för kontakt. "Det använder sig mamman av när hon kallar på sin unge och när hon närmar sig bolådan."
Mmrrr står för gillande. "Två katter som gillar varandra möts med ett mmrrr. Likaså möter missen sin ägare på morgonen med ett mmrrr."
I är en "varningssignal om att något är fel eller obehagligt." Om katten har ont kan den dra ut på i:et.
A är en signal om att katten vill något. "Ju längre a-ljud desto påstridigare är katten."
U betonas när katten är "frustrerad, uppgiven eller ledsen."
 
 
 
 
Givetvis kan man inte gå till punkt och pricka efter vad som sägs här, eftersom alla katter (och andra djur för den delen) är olika. Men jag tyckte att det här var en intressant läsning och jag förstår vår hankatt lite bättre nu. Ändå har jag haft katt tidigare. Boken kan med fördel läsas även om man inte har katt själv.
 
Under läsningens gång började jag fundera mer och mer på om jag inte är lite som en katt i alla fall. Då faller ju min varg-teori. Hmm ...


Dagens citat:

"Lycka är inte ett ställe att anlända på, utan ett sätt att resa."
(Margaret Lee Runbeck)


Ha det så bra!
Kattiga kramar
Jessie