Hemsöborna (August Strindberg)

Värmlänningen Carlsson kommer till Hemsö i Stockholms skärgård för att hjälpa Madam Flod att få ordning på gården. Något som är lättare sagt än gjort när hemsöborna inte är så lättflörtade.
 
Hemsöborna var definitivt ingen bok för mig. Kanske beror det på att jag är en smula trögfattad, men emellanåt förstod jag inte vad de sade, vilket berodde på dialekten. Många andra som har läst boken tycker att personbeskrivningarna etc. är bra. Själv tyckte jag inte att jag kom tillräckligt in under skinnet på karaktärerna, om du förstår vad jag menar. Maktspelet och intrigerna hade kunnat utvecklas ännu mer enligt mig. Nu kändes det som att berättelsen slutade tvärt. Som om Strindberg hastade igenom slutet för att få det överstökat.
 
 
Uppenbarligen måste jag ha missat något, eftersom det är så pass många som gillar boken. Men något för mig var det inte.


Dagens citat:

"Om vi inte är tacksamma för det vi redan har, vad får oss att tro att vi blir lyckliga med mer?"
(Joshua Becker)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie