Var ska den utspela sig?

Bokbloggsjerka: Om du skulle skriva en bok, skulle den i så fall utspela sig
  • i en stad?
  • på landet?
  • på en fiktiv plats?
  • på havet?
  • i framtiden?
  • i det förflutna?
  • i nuet?
  • i Sverige eller utomlands?
  • annat?
När jag skriver noveller brukar jag oftast inte ha någon specifik plats där novellen utspelar sig. Däremot brukar de utspela sig i nuet. Jag tolkar nämligen "i nuet" som den tid jag själv lever i. Det är sällan som jag skriver i presens. Oftast skriver jag i imperfekt.
 
 
 
Vad gäller mina försök till längre manus, är det däremot en annan femma. Då gillar jag att använda mig av platser som jag känner till. VAKT var tänkt att utspela sig i Malmö, medan Besatt kommer utspela sig i Åkers Styckebruk. Jag tycker att det är lättare att gestalta platser som man själv känner till och dessutom tycker jag att det är roligare att läsa om platser som faktiskt existerar. Det brukar få mig att bli nyfiken på platsen.
 
Dock är jag sugen på att skriva en historisk berättelse. Det har jag varit ända sedan jag, syrran och mina föräldrar besökte Kronoborgs slott i Helsingør för flera år sedan. Får se om jag någonsin lyckas ta mig an den uppgiften. Just nu känns det som om jag aldrig tar mig tid att slutföra något skrivprojekt, eller ens påbörja det ordentligt.


Dagens citat:

"Om vägen framför dig är fri från hinder, då är du antagligen på någon annans gata."
(Joseph Campbell)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie