Låt den rätte komma in - filmen

Nu har jag tagit mig tid att se den svenska filmversionen av boken Låt den rätte komma in. Dock var det ingen film som riktigt imponerade på mig, trots att jag får erkänna att de ändå hade lyckats ganska bra med att filmatisera boken.
 
Att se filmen nästan direkt efter att man läst boken är nästan aldrig bra. Att inte jämföra blir nästintill en omöjlighet, även om jag tappert försökte se filmen som den var.
 
 
Kanske är det för att jag ännu har boken i relativt färskt minne, men jag tyckte att filmen var ganska rumphuggen. Fast å andra sidan känns det många gånger som att flertalet svenska filmer är just det. Vad jag menar är att t.ex. skådespelarna många gånger slänger ur sig saker utan att man riktigt förstår hur de kommit fram till det, det ses som en självklarhet att de sade just det. Och så saknar jag känsla. Tyvärr tycks svenska filmer ha en tendens att kännas en smula torra. Men det finns undantag.
 
Låt den rätte komma in var bra för att vara en filmatisering av en bok, men lyckas ändå inte riktigt leva upp till förväntningarna. Den når inte hela vägen fram. Ska bli spännande att se om den amerikanska versionen lyckas.


Dagens citat:

"Där ingen nyckel passar, där öppnar tålamodet."
(Okänd)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie