Favorit i litteraturen

Något annat som Bokcirklar.se tycker att man kan berätta om i sin läsdagbok, är vem som är ens litterära favoritkaraktär.
 
För att vara tråkig, har jag dessvärre ingen litterär favoritkaraktär. Förvisso finns det böcker som jag tycker om mer än andra, men det är inte alltid som jag fastnar helt och hållet för karaktärerna. Trots att jag exempelvis har känt samhörighet med både Katniss i Hungerspelen-böckerna och Tris i Divergent och Insurgent, vill jag inte påstå att de är mina favoriter.
 
 
Om jag hade fått den här frågan på högstadiet eller gymnasiet, hade svaret varit givet: Kurt Wallander. Jag höll en presentation på gymnasiet där jag sade att han var min hjälte. Dock minns jag inte längre motiveringen/motiveringarna.
 
Har jag verkligen blivit så tråkig? Har jag tappat förmågan att fästa mig vid litterära figurer? Vet du var jag kan få tag på en ny sådan förmåga ..?


Dagens citat:

"Du kan beskylla hela världen för dina problem, men inget ändras förrän du tar ansvar för din del."
(Okänd)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie